Verbod privégebruik bestelauto
Datum: 14-07-2013
De Belastingdienst heeft een nieuwe voorbeeldovereenkomst gepubliceerd om de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik beter te reguleren.
Deze verklaring is in samenspraak met VNO-NCW en de EVO opgemaakt en is alleen geldig als deze onveranderd toegepast wordt.
Opvallend aan deze overeenkomst is dat – anders dan in de oude versie – de consequentie van de overtreding van het verbod op privégebruik niet langer is dat dan alsnog de forfaitaire bijtelling wordt berekend, maar een bijtelling op basis van de daadwerkelijk gereden privékilometers maal de kilometerkostprijs. Daarnaast moet de werkgever een sanctie opleggen die volgens de Belastingdienst minimaal € 300,- per overtreding en € 1,- per verreden kilometer moet bedragen.
Het verbod op privégebruik kan gebruikt worden als instrument om geen rittenregistratie bij te hoeven houden ter voorkoming van de bijtelling. Werkgevers zijn mede verantwoordelijk om voldoende toezicht op de naleving van het verbod te houden. Dat kan bijvoorbeeld door controle van kilometerstanden, controle op boetes voor verkeersovertredingen, controle op schademeldingen, brandstofgegevens en eventuele managementinformatie van een leasemaatschappij. Voor de manier van controleren en de frequentie daarvan, kan een werkgever overleg voeren met de Belastingdienst om discussies achteraf te voorkomen.
Lees hier meer over regels rond het niet betalen van bijtelling voor bestelauto's.
Geplaatst op: 15-07-2013 09:43