Trekvermogen EV’s nemen toe
Datum: 28-04-2022
Het aantal automerken dat investeert in techniek om een EV meer trekgewicht mee te geven, neemt toe. Het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat een EV ballast achter zich aan mag trekken.
Wat zakelijke leaseauto’s in het hogere segment betreft mogen de Mercedes EQA (#6 met 593 registraties) en de Audi E-tron (# 8 met 493 registraties) zelfs 1.800 kg meenemen. De Audi Q4 en tevens best verkochte auto van het afgelopen half jaar (2.140 registraties) mag 1.200 kg trekken.
Ooit een Mustang Mach-e (op #2 met 1.372 registraties) met een bouwmaterialen kar zien rijden? Het kan wel, deze EV mag tot 750 kg trekken. Hetzelfde gewicht als de BMW IX3 (op #3 met 1.294 registraties).
Waarom neemt het trekvermogen toe?
Omdat de techniek steeds beter wordt. We geven twee voorbeelden: De remmen kunnen steeds meer aan, waardoor mogelijk oververhitting niet meer van toepassing is. Dit geldt ook voor het accupakket. De koelcapaciteit wordt steeds beter.
Daar gaat de actieradius
Een EV is natuurlijk al zwaar, dus hang er een aanhanger achter en de actieradius verdwijnt als sneeuw voor de zon. Afhankelijk van het gewicht van de aanhanger kan de actieradius in sommige gevallen zelfs halveren. Er zijn dan ook elektrische aanhangers in de maak die zelf rijden en zo het trekgewicht voor een EV verminderen, dit komt de actieradius weer ten goede.
Brandstof sleept het meest
Toch haalt het trekgewicht van een EV het niet bij de traditionele brandstofmotoren, waarbij een BMW 5-serie (#7 met 494 registraties) tot 2.000 kg en een Volvo XC90 (#10 met 335 registraties) maar liefst tot 2.700 kg mag mee slepen. We hebben het overigens wel over geremde aanhangers, oftewel een aanhanger met een eigen remsysteem.
De VZR Lease Top 10 is samengesteld aan de hand van de zakelijke kentekenregistraties van het afgelopen half jaar.
Geplaatst op: 28-04-2022 09:43