Nog meer onduidelijkheid op de A2
Datum: 05-07-2013
Een jaar na de start van de trajectcontrole van Amsterdam naar Utrecht is nu ook de trajectcontrole in de tegengestelde richting klaar. De trajectcontrole op de A2 heeft al veel stof doen opwaaien. De verschillende snelheden op verschillende tijden op verschillende delen van de trajectcontrole zijn onduidelijk en hebben veel berijders veel geld gekost. De trajectcontrole in de tegengestelde richting wordt niet veel beter.
Op maandag 15 juli start de trajectcontrolesysteem op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. De lengte van het trajectcontrolesysteem tussen Maarssen en Holendrecht is 15,4 kilometer. Het bestaat uit drie deelsecties. Per sectie wordt gemeten hoe lang een auto erover doet om de afstand binnen die sectie af te leggen. Op basis daarvan vindt de snelheidsberekening plaats. Wie in meerdere secties te hard rijdt, krijgt de boete voor de grootste overschrijding van de limiet. Van Maarssen tot Vinkeveen mag tussen 19.00 uur 's avonds en 6.00 uur 's ochtends 130 km/u worden gereden, overdag is 100 km/u de limiet. Vanaf Vinkeveen is de limiet 24 uur per dag 100 km/u.
VAVDZ heeft de minister recent in een brief gevraagd om een einde te maken aan de onduidelijkheid over de maximum snelheden op de Nederlandse wegen, met in het bijzonder op de A2. VAVDZ is niet tegen trajectcontroles, maar wel tegen onlogische maximumsnelheden en onduidelijke variatie in tijden en snelheden op de verschillende wegvakken. Vooral de 5-baans snelweg rond Vinkeveen waar je ook in de nacht slechts 100km/u mag, is VAVDZ een doorn in het oog. Om haar acties kracht bij te zetten heeft VAVDZ als ludieke actie vorige maand het "A2 erger je niet" spel gelanceerd. VAVDZ hoopt dat de politiek een einde maakt aan de typische Nederlandse polderbeslissingen.
Teken de petitie tegen de trajectcontrole
Lees hier meer over het "A2 erger je niet" spel
Bekijk hier de folder van Rijkswaterstaat
Geplaatst op: 10-07-2013 16:02