Toekomstperspectief Automobiliteit 2040


Datum: 01-02-2021

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) stuurde half januari het toekomstperspectief van de automobiliteit 2040 naar de kamer. VZR verzamelde de belangrijkste informatie.

IenW heeft de ambitie voor een veilig, robuust, slim en duurzaam mobiliteitssyteem waarbij de gebruiker en zijn deur-tot-deur-reis centraal staat en de impact op de leefomgeving minimaal is. Daarbij gaan ze niet alleen uit van de auto, maar van alle beschikbare vervoersvormen zoals OV, fiets etc., oftewel modaliteiten, zodat alle modaliteiten vanuit hun sterke punten een bijdrage leveren.

Met een interessant kijkje in het verleden wordt duidelijk dat de auto dominant is. Met de auto wordt 80% van landkilometers gemaakt, in 55% daarvan zijn we bestuurder en in 25% zijn we passagier. Dat is wel ten koste gegaan van de fietskilometers (nu 10%) en het OV (15%). De toenemende snelheid van de auto heeft ertoe geleid dat we meer kilometers afleggen op één dag. De auto heeft ons een grotere actieradius gegeven, waarbij de massale motorisatie voor veel mensen toegankelijk is geworden. Daarmee is ook de keerzijde duidelijker geworden: geluid, luchtkwaliteit en veiligheid geven overlast. De populariteit van de auto is ongekend door de vrije mobiliteit die het ons geeft. Het ministerie zoekt dan ook naar het benutten van de kwaliteit van de auto, terwijl we de negatieve effecten terugdringen.

IenW heeft de effecten van Covid-19 niet verwerkt en voorziet een forse toename van de mobiliteit. Deze toename schat men in op 15-40% tot 2040 in en rondom grote steden. In het meer landelijke gebied tot 20%. De toename wordt zowel verwacht op het aantal keren dat we in de auto stappen als het aantal kilometer dat we rijden. Daarbij zien ze dat innovaties bij auto’s de groei stimuleren. Niet alleen de rijhulpsystemen (ADAS), maar ook de initiatieven als deelauto’s en het delen van ritten maakt het steeds aantrekkelijker om de auto te gebruiken. De steeds verder gaande elektrificatie betekent ook nog eens lagere kosten voor de gebruiker.



Het beleid voor de auto moet worden bijgesteld, zo stelt het ministerie. We lopen tegen grenzen aan waardoor het mobiliteitssysteem dreigt vast te lopen. Innovaties als MaaS helpen daarbij, maar hebben onvoldoende effect om dat te voorkomen. Men pleit dan ook voor het optimaliseren van bestaande netwerken, beïnvloeding van de vraag (zoals thuiswerken) en de verduurzaming van de auto.

Het ministerie ziet als haar kernopgaven dat toplocaties, zoals vliegvelden en bedrijven, bereikbaar moeten blijven voor de auto. De verkeersveiligheid en de leefomgeving moeten daarbij verbeterd worden. En de vergroening van het wagenpark moet doorgaan, onder andere door het stimuleren van elektrisch rijden. Ze zien de volgende oplossingen:

  • Positieve beïnvloeding van de vraag zoals thuiswerken en mobiliteitsmanagement
  • Auto-innovaties
  • Benutten van de wegcapaciteit
  • Herinrichting van het wegennet
  • Toename laadinfrastructuur
  • Benutten van nieuwe vervoersconcepten gekoppeld aan de auto met behulp van MaaS
  • Koppelen van mogelijkheden met netwerken zoals goederenvervoer en beleid zoals ruimte, energie en milieu
  • Nieuwe afspraken, zoals schooltijden en alternatieve bekostiging van infrastructuur
  • Betaalbaarheid van de automobiliteit, zowel voor de gebruiker als voor de maatschappij
Het complete Toekomstperspectief Automobiliteit 2040 kunt u lezen op rijksoverheid.nl

Geplaatst op: 01-02-2021 09:53

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen