Stop de straf op brandstof – beloon elektrisch rijden
Datum: 02-05-2025
Het kabinet wil de overstap naar elektrisch rijden versnellen, maar wil dit doen via een omstreden maatregel. Werkgevers worden beboet als werknemers met een zuinige benzine of hybride leaseauto, de auto ook privé gebruiken. Dit terwijl de korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt afgeschaft. Dit is onzinnig. VZR roept zakelijke rijders en werkgevers daarom op om massaal een petitie te tekenen tegen deze strafheffing.
Nieuwe strafbelasting op brandstofauto’s
Vanaf 1 januari 2027 wil het kabinet een extra heffing invoeren van 52% op de bijtelling van niet-elektrische auto’s die werkgevers aan hun werknemers beschikbaar stellen. Dat komt bovenop de bestaande loonheffingen. De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde; over dat bedrag wordt straks nog eens 52% extra geheven voor de werkgever. Gemiddeld betekent dit dat de maandelijkse kosten voor de werkgever met 1% van de cataloguswaarde wordt verhoogd. Een auto van € 40.000 nieuwwaarde kost de werkgever per maand € 400,- extra.Deze maatregel treft niet alleen bedrijven, ook werknemers zullen de negatieve gevolgen van deze lastenverzwaring op diverse manieren gaan ondervinden. Of dit nu het verlagen is van het normleasebedrag waardoor men een kleinere auto moet gaan rijden of het niet meer kunnen rijden van prive kilometers in de auto van de zaak. In beide gevallen leidt dit tot het meer rijden met de tweede auto in het gezin, die in 95% van de gevallen meer CO2 uitstoot.
Alle zakelijke rijders hebben met de bijtellingskortingen de gelegenheid gehad om voor een EV te kiezen. En hier is ook massaal gebruik van gemaakt. 50% kiest ook voor een EV. Echter, er zijn in veel gevallen moverende redenen waardoor een EV net even niet past. Hier wordt op geen enkele manier rekening mee gehouden.
De stimulans om elektrisch te rijden verdwijnt
Vanaf 2026 wordt de bijtellingskorting voor elektrische auto’s afgeschaft. In 2025 geldt nog 17% bijtelling, maar dat wordt vanaf 2026 gewoon 22% – terwijl de cataloguswaarde van EV’s vaak hoger ligt dan die van brandstofauto’s. Het fiscale voordeel verdwijnt. Leaserijders die vijf jaar geleden EV zijn gaan rijden hebben 12% bijtelling en gaan bij het wisselen naar een nieuwe elektrische auto nu 22% bijtelling betalen. Dit is gemiddeld zomaar een achteruitgang in nettosalaris van € 200,- per maand.VZR: stimuleer, straf niet
VZR pleit voor een eerlijk en effectief mobiliteitsbeleid. VZR roept de politiek op om te belonen in plaats van onevenredig te straffen. VZR heeft haar argumenten kenbaar gemaakt in een brief aan minister Hermans en roept op om:- De bijtellingskorting voor elektrische auto’s te behouden
- De extra strafbelasting op brandstofauto’s af te schaffen
- De keuzevrijheid van de zakelijke rijder te respecteren
Geplaatst op: 02-05-2025 15:38