Tussentijdse evaluatie autobrief II


Datum: 09-08-2018

In 2015 heeft Staatssecretaris Wiebes Autobrief II (Autobrief 2) geschreven. In deze Autobrief II staan de autoplannen voor 2017 – 2020 beschreven. In deze autobrief staan veel verschillende zaken die te maken hebben met het bezit en gebruik van een auto. Het verbaast niemand dat veel zaken de leaserijder/zakelijke rijder treffen, omdat deze groep namelijk goed is voor 54% van alle nieuwe verkochte auto’s, 39% van alle nieuwverkopen is particulier. Dit zijn de (voorlopige) resultaten van Autobrief II zoals Staatssecretaris Menno Snel ze gepresenteerd heeft aan de Tweede Kamer. 

De maatregelen uit Autobrief II die rechtstreeks invloed hebben op de zakelijke rijder zijn:

  • Het algemene bijtellingspercentage wordt verlaagd van 25% naar 22%
  • Alleen emissievrije auto’s (geen CO2 uitstoot) krijgen korting. Namelijk 18% korting op algemene bijtellingstarief van 22% = 4% bijtelling voor emissievrije auto’s
  • De bijtellingskorting voor emissievrije auto’s (EV) wordt per 2019 beperkt tot € 50.000,-
  • Geen bijtellingskorting meer op Plug-In Hybride voertuigen
  • BPM en MRB (Motor Rijtuigen Belasting) vrijstelling voor 4% bijtellingsauto’s
  • Plug-in Hybride auto’s behouden tot 2020 het halftarief op de MRB
Per juli 2018 heeft de huidige Staatsecretaris Menno Snel een tussentijdse evaluatie gepresenteerd aan de Tweede Kamer. 

De samenvatting van deze zeer uitgebreide evaluatie is als volgt:
  • Autobrief II heeft geleidt tot minder marktverstoring en complexiteit
  • Het maximeren van de bijtellingskorting per 2019 draagt bij aan het voorkomen van overstimulering
  • De invoering van de nieuwe WLTP-testmethode speelt geen of een marginale rol bij de stijging van de BPM-ontvangsten. In 2017 zijn er namelijk 128 (0,03%) WLTP-geteste auto’s verkocht (aldus het eerste rapport van TNO over NEDC – WLTP
  • September 2018 levert TNO een tweede rapport met de analyses van de CO2-uitstoot van WLTP auto’s.
  • Na de zomer informeert de Staatssecretaris de Kamer over het implementatieproces van de WLTP in de BPM
  • Eind 2018 gaat de Staatssecretaris aan de slag met Autobrief III (3), die medio 2019 gepresenteerd zal worden aan de Tweede Kamer.
VZR houdt deze situatie nauwlettend in de gaten en zal kritische vragen blijven stellen. Speciale aandacht krijgt de invoering van de WLTP en de invloed ervan op de prijsstelling van nieuwe auto’s. Zie hiervoor ook ons persbericht: "Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP". 

Update
Na de presentatie van het Klimaatakkoord is duidelijk geworden wat we kunnen verwachten in Autobrief III (Autobrief 3). Bijvoorbeeld, per 2020 al een verhoging van het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's. Het Klimaatakkoord is per juli 2019 nog niet goedgekeurd door de Eerste Kamer. Bekijk hier wat de plannen zijn voor 2020 tot 2030

Schrijf je nu in als gratis VZR-lid en blijf op de hoogte van interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 - 345 246.

Geplaatst op: 29-07-2019 15:17

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen