Oppassen met cruisecontrol
Datum: 08-08-2014
De combinatie van de A2 Trajectcontrole met het gebruik van cruisecontrol levert dikwijls gevaarlijke situaties op. Dit blijkt uit een rondgang van VAVDZ bij berijders die vaak op de A2 van Utrecht naar Amsterdam rijden. In de praktijk rijdt iedereen op de A2 op de eerste drie banen van de vijf. Daar stellen veel berijders de cruisecontrol in, vaak tussen de 100 en 105. Doordat iedereen op een “kluitje” rijdt met minimale snelheidsverschillen ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties. VAVDZ krijgt van berijders met regelmaat meldingen hierover en heeft daarom een rondgang gemaakt bij berijders die vaak dit traject rijden. Alle berijders beamen dat zij al hachelijke situaties meegemaakt hebben.
Omdat iedereen dicht op elkaar rijdt, is inhalen aan de linkerkant vaak geen optie en rijden automobilisten zich “vast”. Berijders willen liever de cruisecontrol niet onderbreken en rijden daarom zo lang mogelijk door, zij rijden daardoor vaak te dicht op de voorganger.
Dat cruisecontrol een gevaar op kan leveren in drukke situaties is al eerder erkend in onze buurlanden. Zo is in België het gebruik van cruisecontrol op sommige plaatsen, bijvoorbeeld de ring rond Antwerpen, verboden. Er is zelfs een speciaal bord voor gemaakt.
Een verbod gaat VAVDZ te ver. Martin Huisman, voorzitter VAVDZ, zegt hierover: “De Amerikaanse manier waarbij je ook rechts mag inhalen zolang je maar op je eigen baan blijft rijden zou al een oplossing zijn. Maar eigenlijk is de oplossing heel simpel. Bij het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 worden alle 5 de banen gebruikt en is het probleem gelijk opgelost.”
Al met al redenen genoeg voor VAVDZ om berijders te waarschuwen. VAVDZ roept berijders in een nieuwsbrief op om voorzichtig te zijn met het gebruik van cruisecontrol op drukke weggedeelten en met name op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Daarnaast heeft VAVDZ over dit onderwerp een brief gestuurd naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Deel uw ervaring met ons op het forum.
Wilt u ons steunen en geïnformeerd blijven over dit soort onderwerpen
Wilt u meer lezen over trajectcontroles?
Geplaatst op: 08-08-2014 07:36