Ook lagere bijtelling bij latere modificatie van de auto
Datum: 01-05-2014
Als door modificatie van de auto de CO2-uitstoot daalt, kan dit ook bij een gebruikte auto leiden tot indeling in een lagere bijtellingscategorie. Dat is de uitkomst van een proefprocedure over de modificatie van een Fisker Karma.
De Fisker Karma had oorspronkelijk een CO2-uitstoot van 53 gram/km. De betreffende auto is op 2 januari 2012 voor het eerst te naam gesteld. De bijtelling voor privégebruik werd op 14% vastgesteld. In de loop van 2012 kwam een modificatie beschikbaar. De CO2-uitstoot werd daarmee 47 gram/km, wat een bijtellingspercentage van 0% oplevert.
De vraag deed zich echter voor of zo’n modificatie bij gebruikte auto ook betekent dat de bijtelling alsnog op een lager percentage kan worden gezet. Rechtbank Gelderland heeft deze week uitspraak gedaan in een proefprocedure daarover. De rechtbank oordeelde dat uit de wet niet volgt dat voor het bepalen van de CO2-uitstoot uitgegaan moet worden van de datum van de eerste tenaamstelling. Verder overwoog de rechtbank dat uit de wet en de parlementaire behandeling blijkt dat de mogelijkheid van een latere modificatie niet is onderkend. Het doel van de wettelijke regeling met verlaagde bijtellingscategorieën is echter het stimuleren van aankoop en gebruik van schone en energiezuinige auto’s. De latere modificatie, die heeft geleid tot een gewijzigde Europese Typegoedkeuring en aanpassing in het kentekenregister, moet daarmee gelijkgesteld worden. De bijtelling kan voor deze auto’s dus inderdaad naar 0%.
Bron: www.autoenfiscus.nl
Geplaatst op: 01-05-2014 11:44