Is het nog steeds nodig om elektrische auto’s fiscaal te stimuleren?
Datum: 17-01-2020
Een auto van de zaak en bijtelling wordt bijna altijd in één adem genoemd. Maar het is zeker niet zo dat elke leaserijder zijn auto privé gebruikt en dus ook bijtelt. 12% van alle zakelijke rijders gebruikt zijn zakenauto niet privé*.
Maar het merendeel van alle zakelijke rijders (88%)* gebruikt zijn zakenauto dus wel privé. Omdat je de auto van de zaak ook voor privé reizen kunt gebruiken, betaal je bijtelling. De bijtelling bepaalt daarom mede de keuze voor de zakenauto/leaseauto.
Bijtelling en bijtellingskorting
Sinds enkele jaren zijn er nog maar twee bijtellingscategorieën. Voor 2020 zijn dat het basisbijtellingstarief 22% en 8% (officieel noemen ze het 14% bijtellingskorting) voor auto’s met 0 gram CO2 uitstoot zoals elektrische auto’s. In 2020 is de bijtelling voor elektrische auto’s 8% (14% bijtellingskorting) tot € 45.000,-. Daarboven betaal je wel de 22%.
De volgende wordt een elektrische
Het lagere bijtellingstarief voor elektrische auto’s zorgt er (mede) voor dat zakelijke rijders steeds meer geïnteresseerd zijn in deze elektrische aandrijfvorm. Maar liefst 32%*van alle zakelijke rijders denkt dat hun volgende auto een elektrische zal zijn. Naast de lage bijtelling hebben elektrische auto’s meer voordelen zoals:
- veel comfort en stilte (geen motorgeluid)
- veel binnenruimte (minder ruimte nodig voor bijv. motor, aandrijfas, uitlaat etc.)
- lage onderhoudskosten (een brandstofmotor heeft 11 x meer onderdelen)
- milieuvriendelijke uitstraling
De bijtelling is voor veel zakelijke rijders een belangrijke reden geweest om te kiezen voor een elektrische auto. Dit was ook het doel van de Overheid om deze bijtellingskorting te verlenen, om zakelijke rijders over te halen om voor een milieuvriendelijke auto te kiezen. Maar wat nu als je de vraag omdraait?
“Zou je ook voor een elektrische auto kiezen als de bijtelling 22% geweest zou zijn?”
Deze vraag hebben we gesteld in ons jaarlijkse VZR onderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder 2019. , Zou u ook voor een elektrische auto kiezen als de bijtelling 22% geweest zou zijn? Daarop reageerde 49% van de respondenten, dat zij niet zouden kiezen voor een elektrische auto als deze 22% bijtelling zou hebben. De financiële stimulans (lage bijtelling) is op dit moment dus zeker nog nodig voor de verkoop van elektrische auto’s.
De aankomende jaren komen er wel steeds meer nieuwe en betaalbare elektrische auto’s op de markt, met ook een grotere actieradius. Het zou ons niets verbazen als 22% bijtelling voor elektrische auto’s de aankomende jaren steeds meer geaccepteerd wordt. Wij blijven dit onderzoeken en jullie hiervan op de hoogte stellen via onze site en ons ledenbulletin.
*bron: VZR-onderzoeksrapport: Wat beweegt de zakelijke rijder?
Geplaatst op: 18-01-2020 16:57