Minder privékilometers in de leaseauto, wat is het alternatief?
Datum: 06-08-2021
We krijgen veel reacties op de uitkomsten van het onderzoek naar variabele bijtelling. De meest gestelde vraag is wel, als we 15% minder privékilometers maken in de leaseauto, wat is het alternatief? Pakken we dan massaal de andere, meer vervuilende, auto in het gezin?
Nee, gelukkig niet!
Het gaat allereerst om het gevoel bij de huidige bijtellingsmethodiek dat je gratis rijdt. Je merkt immers niet iedere keer dat je de auto pakt dat dit geld kost. De bijtelling wordt iedere maand automatisch verrekend met je salaris en daar merk je weinig van. Het gevoel dat je gratis rijdt met een leaseauto kennen we daardoor goed. Zo zal, bij een groep vrienden die een weekendje weg gaan, automatisch de leaseauto’s als vervoersmiddel worden gekozen voor het vervoer.
Wanneer de bijtelling variabel zou zijn weet je wél wat iedere kilometer kost. Voor een gemiddelde auto is dat € 0,35 cent per gereden privékilometer. Juist daardoor kies je eerder voor ander vervoer of zelfs om de rit helemaal niet te maken.
Uit het onderzoek blijkt dat 45% ervoor kiest om de rit helemaal niet te maken, dat zijn maar liefst 520 miljoen kilometers. De 55% die wel de rit maken kiezen daarbij voor ander vervoer.
22% daarvan kiest er voor om de andere auto in het gezin te pakken. We zien dat de tweede auto in het gezin over het algemeen meer CO2 uitstoot dan de zakenauto.
20% kiest voor de fiets om de privékilometers te maken, waarvan 5% de elektrische fiets. Dat zijn maar liefst 231 miljoen méér fietskilometers.
Het OV is goed voor 93 miljoen extra kilometers, 8% kiest voor het OV als vervanging van de leaseauto voor de privékilometers.
De laatste 5 % wordt met een oldtimer, motor of scooter gereden.
Het resultaat van de 15% minder privékilometers in de leaseauto gecombineerd met de andere vervoersmiddelen levert dan ook een CO2 reductie op van 66 miljoen kilogram!
Meer weten over zakelijke mobiliteit? Meld je dan aan als member van VZR!
Geplaatst op: 06-08-2021 10:08