21% van de berijders zet de EV aan een laadpaal op de zaak
Datum: 09-05-2023
De elektrische auto opladen kan op steeds meer plekken. Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid van Europa. Echter, de energiekosten zijn ook hoog. Welke keuze wordt er gemaakt als het aankomt op het opladen van de EV? Wij vroegen het aan onze leden.
Thuis aan huis
Maar liefst 42% laadt de EV gewoon thuis op de oprit. Kosten kunnen uiteraard variëren, maar met het huidige prijsplafond kom je aan de € 0,40 per kWh.
Openbaar bij thuis
In de buurt van thuis laden aan een openbare laadpaal staat met 32% op een tweede plek. Dit heeft te maken met de onmogelijkheid van het überhaupt direct thuis kunnen laden. Denk bijvoorbeeld aan een woning zonder eigen oprit. Kosten hiervoor variëren gemiddeld tussen de €0,30 en €0,60 per kWh.
Openbaar voordeliger
Interessant is dat er situaties ontstaan waarin zakelijke rijders met een eigen laadpaal op de oprit voordeliger uit zijn om de EV aan een openbare laadpaal te zetten.
Op de zaak
Laden bij de zaak kan natuurlijk ook. 21% van de ondervraagden laadt de auto op de zaak op. Scheelt weer een stuk lopen als er geen openbare laadpaal in de buurt van thuis is.
Snelladen
Maar 5% laadt de EV op langs de snelweg. Verreweg de duurste manier van laden. Kosten kunnen zelfs oplopen tot €1,00 per kWh.
Geplaatst op: 09-05-2023 13:23