Laden met frustratie: Wat zakelijke EV-rijders echt dwarszit
Datum: 14-05-2025
Je rijdt langs die ene laadpaal die altijd vrij is, en ja hoor: bezet. Maar wat blijkt vervolgens: de auto staat er wel, maar is niet ingeplugd. Uit een recente peiling onder zakelijke rijders blijkt dat maar liefst 34% dit ziet als hun grootste ergernis: een laadpaal bezet door een auto die helemaal niet (meer) laadt.
Daarmee is dit het grootste frustratiepunt, gevolgd door onduidelijke tarieven: 29% van de zakelijke EV rijders ergert zich hier het meest aan. Laadtarieven verschillen sterk per aanbieder, laadpas of zelfs per tijdstip en worden lang niet altijd vooraf duidelijk gecommuniceerd.
Bijna een op de vier respondenten (23%) gaf aan defecte laadpalen als grootste obstakel te ervaren. Denk aan laadpalen die op ‘beschikbaar’ staan in de app, maar ter plekke geen stroom leveren of niet reageren op de pas of app.
18% stoort zich het meest aan trage laadsnelheden. Zeker op momenten waarop snelladen noodzakelijk is, zoals onderweg naar een afspraak, kan dit zorgen voor vertraging of stress.
Tot slot gaf 14% aan dat complexe laadapps en betaalmethodes de grootste bron van frustratie zijn. Het grote aanbod aan systemen, apps en registraties maakt het laden soms onnodig omslachtig en onoverzichtelijk.
De uitkomsten laten zien dat gedrag, communicatie en techniek nog niet altijd goed op elkaar zijn afgestemd. VZR blijft deze signalen onder de aandacht brengen bij aanbieders, beleidsmakers en leasemaatschappijen, met als doel: eenvoudiger en betrouwbaarder laden voor iedereen die zakelijk elektrisch rijdt.
Geplaatst op: 14-05-2025 11:26