Kilometervergoeding moet gemiddeld € 0,31 zijn
Datum: 19-01-2023
Kilometervergoeding moet gemiddeld € 0,31 zijn
VZR publiceert jaarlijks normbedragen voor een reële kilometervergoeding als je met een privéauto zakelijke kilometers maakt. Deze is voor een middenklasse auto minimaal €0,31 per kilometer.
Opnieuw vastgesteld
De VZR norm voor de kilometervergoeding wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld en breed gebruikt. Enerzijds door zelfstandigen om een juiste en objectieve bron te hebben voor de door te belasten kilometervergoeding. Anderzijds door werknemers die een vergoeding krijgen van hun werkgever.
Flinke verhoging van gemiddeld € 0,05 per kilometer
Ten opzichte van 2022 is het gemiddelde normbedrag per kilometer met € 0,05 verhoogd. Dit is een logisch gevolg van een verdere toename van diverse kosten; verhoging in autoprijzen, reparatie- en onderhoudskosten, brandstofprijzen en toenemende inflatie. Al deze factoren zijn meegenomen in de berekening.
Normbedrag
Het normbedrag wordt bepaald aan de hand van een “mandje” met auto’s waarbij de kilometerkostprijs, zoals gepubliceerd door de ANWB, het uitgangspunt vormt. Op deze manier ontstaat het normbedrag, helder en objectief.
2023 | |||
Cataloguswaarde | Kilometer kosten | Kilometer kosten | Normbedrag |
Exclusief Afschrijving | Inclusief afschrijving | Inclusief beschikbaarheidsvergoeding 50% | |
Tot € 20.000,- | € 0,21 | € 0,27 | € 0,24 |
€ 20.000,- tot € 40.000,- | € 0,27 | € 0,36 | € 0,31 |
Boven € 40.000,- | € 0,38 | € 0,55 | € 0,46 |
Onbelaste kilometervergoeding dekt de lading niet
De onbelaste kilometervergoeding is in 2023 na 17 jaar wettelijk verhoogt van € 0,19 naar € 0,21. Dit dekt echter bij lange na de kosten niet die een werknemer heeft voor het gebruik van de eigen auto. Zelfs voor een auto uit de kleinste categorie kost deze auto de werknemer al € 0,24 per kilometer. Voor een auto boven de € 40.000,- is de gemiddelde kilometerkostprijs zelfs € 0,46.
Werknemers komen vaak tekort
Werknemers die zakelijke kilometers met de privéauto declareren, ontvangen regelmatig te weinig vergoeding om de kosten te kunnen betalen. De onbelaste vergoeding van € 0,21 wordt vaak gebruikt als maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt, maar deze is niet toereikend. VZR adviseert werkgevers en werknemers de vandaag gepubliceerde normbedragen te hanteren.
Benieuwd naar de gehele onderbouwing? Klik dan hier.
Jan van Delft Voorzitter van VZR: “Autorijden is duur. Het is niet meer dan redelijk dat er tussen partijen eerlijke tarieven worden vergoed of doorberekend. VZR geeft in een zorgvuldige berekening op basis van objectieve en controleerbare data jaarlijks een norm voor af. Wij adviseren partijen deze norm over te nemen. Verder blijven wij lobbyen in Den Haag voor een hoger onbelast bedrag. De verhoging naar € 0,21 is mooi maar dekt nog steeds de lading niet.”
Geplaatst op: 19-01-2023 09:00