Interview met Ivo Lissone, CCO Alphabet Nederland B.V.
Datum: 17-06-2020
Tevreden klanten en tevreden berijders, zo omschrijft Ivo Lissone zijn werk en doelstelling als commercieel directeur bij Alphabet.
Gewoon open is niet vanzelfsprekend
Wij zijn gewoon open en dat is niet vanzelfsprekend! vertelt hij verder. Alphabet is volledig in business, we leveren auto’s af indien deze te leveren zijn en helpen graag met onderhoud. Natuurlijk hebben we gezien dat andere partijen een aantal zaken anders doen, in deze huidige covid-19 situatie. Bij Alphabet zijn we direct vanuit huis gaan werken en dat ging erg goed waarbij alle collega’s hoog gemotiveerd bleven om onze klanten en berijders goed te ondersteunen. Momenteel schalen we ook weer op met de bezetting op kantoor.
We zien dat niet alle nieuw bestelde auto’s geleverd kunnen worden, terwijl er wel auto’s op voorraad staan. Maar een auto moet natuurlijk wel passen bij wat een berijder mag en wil rijden. De eenvoudigste oplossing is de berijder langer te laten doorrijden tot dat zijn nieuwe auto geleverd kan worden.
Op verzoek van klanten verlengen we ook contracten; voornamelijk om kosten te besparen. Zo kunnen berijders nog een jaar langer in hun huidige auto rijden. Meestal heeft onze klant direct contact met zijn medewerkers om uit te leggen waarom er langer wordt doorgereden, maar in enkele gevallen verzorgt Alphabet deze communicatie met de berijders.
Flexibiliteit en minder kilometers
Wanneer we kijken naar de toekomst, zien we dat de 1,5 meter economie pleit voor de auto en de fiets in plaats van het OV. We zien nu al een toename van het gebruik van de auto en de fiets. Uit onderzoek van de BOVAG blijkt dat ca. 60% van de OV-reizigers een andere oplossing zoekt voor hun vervoer, voornamelijk de auto. De populariteit van de tweedehands auto neemt weer toe. Vanuit werkgevers, 23%, is voornamelijk de (lease)fiets erg populair. Er is vooral behoefte aan flexibiliteit! De werkgever wil zich niet meer binden voor de lange termijn en kijkt vooral naar flexibele oplossingen zoals shortlease of huur.
Een trend in toename van Private Lease lijkt nog iets te vroeg en lijken mensen vooral voor te kiezen gebruikte auto’s. We hebben dan ook onmiddellijk occasion-lease georganiseerd, dat is echt maatwerk. We hebben vooral jonge ex-leaseauto’s die we hiervoor inzetten. Zo kunnen medewerkers goed geserviced worden met een leaseauto. En dit is populair, we zien vooral MKB en ZZP’ers die voor deze oplossing kiezen waarbij kostenbesparing essentieel is.
Bewuste autokeuze
Hoewel we zien dat milieubewustzijn een prominente plaats heeft ingenomen tijdens de coronacrisis is de keuze voor een volledige elektrische auto nog altijd puur fiscaal gedreven. 8% bijtelling is de belangrijkste overweging in de keuze voor een EV. Natuurlijk moet het zijn toegestaan in de autoregeling van de klant. De druk van de overheid om de CO2-uitstoot te verlagen, leidt tot een bewuste autokeuze. De elektrische auto is dan de perfecte keuze en de PHEV is een tussenoplossing. Zodra de subsidie voor nieuwe (€ 4.000,-) en gebruikte (€ 2.000,-) EV’s voor particulieren op 1 juli 2020 ingaat, verwachten we meer vraag naar EV’s. Helaas is het aanbod van gebruikte EV’s nog beperkt.
Het lijkt nog te vroeg om de toename aan thuiswerken terug te zien in de leasecontracten. De tendens van minder gemaakte kilometers is er wel en de verwachting is ook dat dit blijvend is. Zo verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid dat 25% van de werkende Nederlanders meer gaat thuiswerken. Ivo Lissone verwacht dat de leasecalculaties dalen, het effect daarvan is dat het leasetarief lager zal zijn.
Eén minuut tot vijf jaar
Alphabet was al langer actief met flexibele mobiliteitsoplossingen. Voornamelijk in grote steden is er een actief beleid om leefbaarheid, gezondheid en mobiliteit te verduurzamen. Er komen andere behoeften en deze worden door kortlopende contracten, Private Lease en de fiets ingevuld.
De filosofie van Alphabet is: mobiliteit van één minuut tot vijf jaar. Daarbij blijft auto de basis in combinatie met andere vervoersmiddelen zoals deelauto’s, fiets, scooter en het OV. Deze ontwikkeling wordt niet door corona versneld, maar juist door het beleid van overheden en steden. Door de huidige actualiteit zien we dat de interesse in het OV afneemt en men meer voor het eigen vervoer kiest; zowel fiets als auto. Alphabet gaat deze zomer versneld fietslease introduceren!
Op de vraag wie hij bewondert, antwoordt Ivo dat dit Paul Polman is, de voormalig CEO van Unilever. Hij heeft Unilever omgeturnd naar een duurzaam bedrijf en Ivo bewondert hoe hij zo’n groot corporate bedrijf in beweging heeft kunnen krijgen en een boost in duurzaamheid heeft weten te bereiken.
Ivo rijdt op dit moment een BMW X3 Hybrid met stekker en rijdt bewust de stukken in de stad elektrisch. Op de vraag welke auto op zijn verlanglijstje staat, antwoordt hij verrassend de e-bike Van Moof. Hij legt uit dat deze fiets een mooie integratie is van design en elektrificatie en ook nog connected is met een goede app.
Ivo Lissone is sinds 2007 CCO van Alphabet Nederland. Alphabet is bovendien Beste Leasemaatschappij 2019-2020, volgens het onderzoek onder leaserijders.
http://alphabet.com/nl-nl
Geplaatst op: 17-06-2020 10:30