Mystery shopperonderzoek
Datum: 02-05-2013
Van de 32 verstuurde informatieaanvragen namens een zakelijke rijder, hebben 22 automerken de moeite genomen deze te beantwoorden. De manier en snelheid van beantwoorden is zeer divers. Skoda en Toyota scoorden boven het cijfer 8.
VAVDZ verstuurt gedurende het jaar kosteloos informatieaanvragen van berijders aan importeurs van automerken. Het afgelopen jaar gebeurde dit 598 keer. Eén keer per jaar houdt VAVDZ een mystery shopperonderzoek en test zo of de opvolging goed georganiseerd is. Naast het feit dat er 10 merken niet in staat zijn geweest te reageren, zijn er grote verschillen in de manier en kwaliteit van opvolging.
Vergeleken met het onderzoek van 2012 is de respons en het gemiddelde cijfer gestegen. VAVDZ signaleert een stijgende lijn. Er wordt sneller gereageerd en er wordt vaker gewerkt met een ontvangstbevestiging. Echter, de gemiddelde prestatie is niet op het niveau wat je mag verwachten als zakelijke rijder, er is nog werk aan de winkel. Zo wordt er slechts in 4 van de 32 gevallen contact opgenomen met de zakelijke rijder na het versturen van de brochure. In de meeste gevallen blijft het bij het vermelden van het adres van de dealer in de begeleidende brief. In 4 gevallen zit er overigens geen brief of contactadres bij de verstuurde brochure.
VAVDZ moedigt auto-importeurs aan om hun interne proces van leadopvolging zo professioneel mogelijk te organiseren. "Zakelijke rijders willen goed behandeld worden en ergeren zich aan processen die onzorgvuldig zijn en ongeïnteresseerdheid lijken uit te stralen als zij in de markt zijn voor een nieuwe auto" aldus Martin Huisman, Voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. "Alle auto-importeurs hebben de rapportage toegestuurd gekregen, de normen zijn realistisch en helder. Wij dagen iedereen uit om volgend jaar net als Skoda en Toyota boven het cijfer 8 te scoren.."
Download het rapport van het onderzoek
Geplaatst op: 02-05-2013 09:21