Hoe ziet de zakelijke rijder er uit
Datum: 15-10-2020
Dé zakelijke rijder, bestaat die wel? Is de zakelijke rijder in een hokje te plaatsen? Eigenlijk is niemand in een hokje te plaatsen! Maar op basis van onze jaarlijkse onderzoeken kunnen we wel een gemiddelde zakelijke rijder typeren.
Elk jaar bevraagt VZR haar leden voor het onderzoek “Wat beweegt de zakelijke rijder”. Waarbij hen gevraagd wordt naar hun huidige en toekomstige zakenauto, autoregeling, mobiliteitsbudgetten, alternatieve mobiliteitsvormen en nog veel meer zaken aangaande hun mobiliteit. Veel informatie uit het onderzoek gebruiken we voor onze lobby bij onder andere de Ministeries en Belastingdienst. Maar vanuit ons onderzoek zien we ook wat de voorkeuren zijn van de zakelijke rijder. Wat hij rijdt, hoe hij zijn leaseauto gebruikt en wat, waarschijnlijk, zijn nieuwe leaseauto zal worden.
Hoe ziet de gemiddelde zakelijke rijder er uit?
Kijkend naar de leeftijd van de zakelijke rijder, dan is een leaseauto bij je eerste functie niet altijd voor de hand liggend. 88% van de zakelijke rijders is 40 jaar of ouder. De grootste groep zakelijke rijders (23%) is tussen de 51 en 55 jaar oud.
Is de zakenauto noodzakelijk? Oftewel, heeft de zakelijke rijder zijn auto nodig voor de uitoefening van zijn werk? Voor 78% van de zakelijke rijders is dat het geval. Opvallend is ook 79% werknemer is en dus de auto toebedeeld heeft gekregen of uitonderhandeld heeft bij zijn werkgever. De helft van alle zakelijke rijders (47%) heeft trouwens een niet-leidinggevende functie. Waarbij de kans het grootst is dat hij/zij in de ICT, Zakelijke dienstverlening of Industrie werkt. Van alle ondervraagden werkt namelijk 55% in één van die branches.
In veel gevallen is de zakenauto dus functie-afhankelijk, maar we zien ook dat de zakenauto niet voor iedereen weggelegd is. Het gemiddelde jaarsalaris van de zakelijke rijder is de afgelopen jaren wel gestegen. Van een jaarsalaris in 2016 van € 70.600,-, om te stijgen tot € 75.600,- in 2019, hoort een leaseauto vaak bij een twee keer modaal jaarsalaris.
Men rijdt echt nog niet allemaal elektrisch
Er zijn veel berichten over elektrisch rijden dat je zou denken dat iedereen onderhand een elektrisch auto rijdt, maar het blijkt dat het merendeel van de zakelijke rijder toch nog in een dieselauto rijdt. Al neemt dat aandeel wel af. Twee jaar geleden reed nog meer dan de helft (55%) van de zakelijke rijders in een dieselauto. Vorig jaar was dat gedaald tot onder de helft (47%). Dit verlies van het aandeel dieselauto’s komt ten goede aan de benzineauto’s. Die steeg van 23% naar 31%. Volledig elektrisch stijgt overigens maar van 3 naar 6%, maar het is realistisch om aan te nemen dat het aandeel elektrische auto’s verder zal stijgen de aankomende jaren. Uiteindelijk wil de overheid dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s verkocht worden.
Gezien het aandeel benzine – en dieselauto’s, zal het je misschien niet verbazen dat de meest voorkomende bijtellingscategorie die van 22% is. Vorig jaar reed de helft van alle zakelijke rijders in een 22% bijtellingscategorie auto.
Waar rijdt men straks in?
Ondanks dat nu nog slechts een kleine 10% in een elektrische auto rijdt, is dit wel de aandrijving van de toekomst. De meeste zakenautorijders (32%) denkt namelijk dat hun volgende auto een volledig elektrische zal zijn. Naar mate het vervangingsmoment verder in de toekomst ligt, verwachten steeds meer zakelijke rijders dat ze volledig elektrisch zullen gaan rijden. Het aanbod van elektrische auto’s zal daarbij zeker een rol spelen. Qua aanbod van elektrische auto’s is er al een groot verschil merkbaar tussen begin 2020 en eind 2020. Elk kwartaal berichten we hier trouwens over.
Kiest men voor elektrisch vanwege de bijtelling?
Auto’s zonder CO2 uitstoot, dat zijn elektrische én waterstofauto’s, krijgen korting op het standaard bijtellingstarief van 22%. Daarom is de bijtelling voor een EV in 2020 8% en 12% in 2021.
Als je aan de zakelijke rijder vraagt of hij ook voor een EV zou kiezen, als het bijtellingspercentage hoger zou zijn, dan zegt 28% dat men ook voor een EV zou kiezen als het bijtellingspercentage 22% zou zijn. Dus als er geen bijtellingskorting gegeven zou worden. Deze situatie doet zich vanaf 2026 voor.
Geplaatst op: 15-10-2020 15:36