Hoe belangrijk is het trekgewicht van een zakenauto?
Datum: 10-07-2020
Het trekgewicht van een auto is voor sommige totaal onbelangrijk en voor anderen een “deal-breaker”. Hoe belangrijk is nu eigenlijk het trekgewicht van een zakenauto voor de gemiddelde leaserijder?
11% beveelt huidige auto aan vanwege trekgewicht
Al acht jaar lang onderzoeken wij de verschillende aspecten waar de zakelijke rijder mee te maken krijgt. Dat is onder andere de zoektocht naar een nieuwe zakenauto. Wat zijn nu de zaken waar de zakelijke rijder op let? Het trekgewicht is natuurlijk één van deze zaken. Voor ongeveer 25% van hen is het trekgewicht een belangrijke beslissingsfactor bij de keuze voor een nieuwe leaseauto. Als we verder kijken in ons eigen onderzoek, dan is het 'te lage' trekgewicht voor 10% van de zakelijke rijders een reden om hun huidige auto niet aan te bevelen. Aan de andere kant zegt 11% van de zakelijke rijders dat het 'hoge trekgewicht' van hun auto juist een reden is om deze leaseauto aan te bevelen. De stemmen lijken gelijk verdeeld.
Dat het trekgewicht belangrijk is voor veel zakelijke rijders, komt onder andere doordat Nederlanders relatief vaak een caravan bezitten. Dat een auto dan een hoog trekgewicht dient te hebben moge duidelijk zijn. 1.500 kg trekgewicht is dan al snel een vereiste.
We zien dat de leaseauto vaak ook voor vakantiedoeleinden (checklist) gebruikt wordt. Met een score van 67% is op vakantie gaan met de zakenauto het derde belangrijkste privé-doel voor de zakenauto. Dat is dan niet altijd met een caravan, maar toch wel regelmatig!
Elektrische auto en trekgewicht
Het is niet de meest gebruikelijke combinatie. Dat zien we elk jaar terug bij onze voorbereidingen voor de EV van het Jaar verkiezing. De meeste elektrische auto’s hebben geen of weinig trekgewicht. Een handjevol elektrische auto’s hebben genoeg trekgewicht voor een kleine aanhanger. Maar er zijn er maar een paar die ruim voldoende trekgewicht hebben voor het comfortabel trekken van een caravan van pakweg 1.500 kg. De eerste elektrische auto die dit ruimschoots kon, met een trekgewicht van 2.268 kg, won ook mede om die reden de EV van het Jaar verkiezing 2019. Dat was de Tesla Model X.
Elektrische fiets lastiger dan niet-elektrische
Voor een caravan of aanhanger is het trekgewicht van een auto belangrijk. Maar Nederland is ook een fietsland en daarom is kogeldruk ook vaak een belangrijk gegeven. Dit is het gewicht dat bovenop de trekhaak drukt. Vaak is dat een fietsendrager. De kogeldruk van een (elektrische) auto is meestal 75 kg. Dat is dus het maximale gewicht wat op de trekhaak mag duwen, dus de fietsendrager inclusief fietsen. Met een fietsendrager én twee elektrische fietsen, dus met accu’s, zit je al snel op 75 kg of hoger. Als je te maken hebt met deze situatie, dan zijn elektrische fietsen met een afneembare accu wel een uitkomst. Als je de afneembare accu’s in de kofferbak legt, dan verlaag je daarmee de kogeldruk.
Niet op elke elektrische auto mag een trekhaak gemonteerd worden. Informeer hiervoor naar de mogelijkheden bij je autodealer of leasemaatschappij.
Geplaatst op: 10-07-2020 11:47