Het succesverhaal van Kia én de Niro
Datum: 25-02-2021
VZR sprak met Ruben Keuter, General Manager Mobility Solutions Kia. Aanleiding van dit interview is het succes van Kia in de zakelijke markt. In 2020 stond Kia op nummer 2 in het merkenoverzicht en zelfs op nummer 1 in het modellenoverzicht.
Ons succes komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, het is een combinatie van factoren, zo verteld Ruben ons. We hebben een concurrerend productengamma met een eigen design en uitgebreide geëlektrificeerde aandrijflijnen en unieke services als 7-jaar fabrieksgarantie. Ook werken wij, door middel van marketingcampagnes met focus op kwaliteit en innovatie, hard aan het merk Kia. We hebben met de ‘7 years in 7 seconds’ campagne zelfs een Effie gewonnen, waar we bijzonder trots op zijn. En ik ben ervan overtuigd dat onze duidelijke visie naar de toekomst bijdraagt aan een sterk merk, dat wordt vertegenwoordigd door een gedreven dealernetwerk.
De afgelopen jaren hebben wij bewust onze pijlen gericht op de zakelijke markt. Een belangrijke factor voor het succes is de Kia Niro. Dit model kwam op de markt als hybride, plug-in hybride en later als volledig elektrische e-Niro. Alles aan de e-Niro klopt voor de gemiddelde Nederlandse zakelijke rijder; een hoge zit, altijd een automaat, een goed infotainmentsysteem, een fijne bruikbare kofferruimte en een grote actieradius. De geëlektrificeerde aandrijflijnen hebben ervoor gezorgd dat de Niro het bestverkochte model van Nederland is geworden in 2020. Saillant detail, dit is gerealiseerd met een laag aandeel dealerregistraties. Verder speelt de Ceed een belangrijke rol in het B2B segment. En met de uitbreiding naar vernieuwende bodytypes, zoals de XCeed en de ProCeed, hebben wij de user chooser weten te overtuigen. Ook is de TCO de laatste jaren, met name door een stijgende restwaarde van onze producten, zeer concurrerend geworden. Tot slot blijven we voor een breed publiek een gewaardeerd merk, zo zijn bijvoorbeeld de Picanto en de Stonic erg gewild in de private lease.
Uiteraard heeft de pandemie ook invloed gehad op onze werkzaamheden en heeft het voor de nodige uitdagingen gezorgd. Tegelijkertijd hebben we deze tijd ook als kans gezien. Wij zijn onverhoopt doorgegaan met investeren, zoals onze marketingactiviteiten. Verder hebben wij met een goede productieplanning nauwelijks nadeel ondervonden van tijdelijke productieonderbrekingen. En dit heeft uiteindelijke geresulteerd in stabiliteit in beschikbaarheid.
We hebben in januari het nieuwe merk Kia geïntroduceerd. Deze lancering omvat niet alleen een nieuw logo en een nieuwe merkslogan “Movement that inspires”, maar betreft een geheel nieuwe bedrijfsstrategie. Deze strategie is geënt op duurzame mobiliteitsoplossingen. We introduceren de komende jaren zeven volledig nieuwe elektrische modellen op basis van een innovatief Electric-Global Modular Platform (E-GMP), waarvan het eerste model dit jaar wordt geïntroduceerd. Verder komt Kia met zogeheten Purpose Built Vehicles (PBV), waarmee we de markt in de nabije toekomst van elektrische deelauto’s, logistieke voertuigen en bestelauto’s kunnen gaan bedienen.
We zien absoluut verschillen tussen de zakelijke rijder, de private leaserijder en de consument, dit zijn verschillende klantprofielen. Wel zijn deze groepen kopers voor ons allemaal even belangrijk. We waren natuurlijk al sterk in de particuliere markt en dankzij Private Lease bereiken wij nu veel vaker millennials, voor ons nieuwere doelgroep. De zakelijke rijder bekijken wij vanuit verschillende perspectieven; diegene die kiest voor lage bijtelling (met name EV), de user chooser gecategoriseerd op basis van de verschillende leasebudgetten en diegene die mogen kiezen binnen een CO2-gedreven mobiliteitsbeleid.
Ruben geeft aan dat Nederland ernaar streeft dat uiterlijk 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij zijn. Onze volledig elektrische strategie sluit hier goed op aan. Tot dat het zover is, zullen hybride aandrijflijnen uiteraard zeer belangrijk blijven. Kia luistert goed naar de vragen en wensen van de klant en ook naar de beleidsbepalingen van de overheden. Wij proberen onze modellen en aandrijflijnen hier zo goed mogelijk op aan te laten sluiten. Een goed voorbeeld zijn de eerder genoemde zeven volledig elektrische modellen gebaseerd op het innovatieve platform. Naast onze focus op volledig elektrisch is de Hyundai Motor Group ook zeer ver op het gebied van waterstof.
Wij proberen bij Kia daadwerkelijk waarde te bieden voor de zakelijke rijder. Wij kijken continue naar de positionering van onze producten en services en passen deze waar nodig aan. De zakelijke rijder kan kiezen uit een overzichtelijk aantal uitvoeringen. Zo is in 2018 het Business Approved label gelanceerd; deze zorgvuldig geselecteerde uitvoeringen zijn niet alleen extra aantrekkelijk voor de berijder, maar ook voor leasemaatschappijen en werkgevers vanwege de restwaarde verhogende opties. Wat zit er zoal in een Business Approved Kia? Denk aan de meest gewilde opties als een groot infotainmentscherm met Apple Carplay, parkeersensoren en lichtmetalen velgen. En dat alles tegen de laagste fiscale waarde en dus interessant voor de bijtelling. Verder is op alle modellen UVO Connected Services beschikbaar. Denk hierbij aan het voorverwarmen van je EV, het volgen van je laadsessie via je telefoon en het vergrendelen en ontgrendelen op afstand. Dit alles is inclusief 7 jaar kaartupdates en daarmee dekken we in nagenoeg alle gevallen de volledige leaseperiode.
Op de vraag welke auto hij zelf rijd verteld hij dat hij nu een ProCeed GT rijd. Mijn volgende auto is de nieuwe Sorento Plug-in Hybrid. Een super comfortabele SUV met een volledig elektrische range van ruim 50 kilometer. Met die auto kan ik, op de niet-home-office-dagen, mijn woonwerk verkeer volledig elektrisch en dus emissiearm afleggen. Daarnaast staat er ook nog een cabriolet op het verlanglijstje, maar je moet natuurlijk wat te wensen overhouden.
Ruben is 33 jaar woont samen met vriendin Anna en zoon Sam in Utrecht. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit te Groningen en startte daarna als Product Marketing Manager After Sales bij Renault Nederland. En in 2012 maakte hij de overstap naar Kia Nederland. Van 2014 tot en met 2016 werkte hij bij Kia Europe in Frankfurt. In 2020 werd hij als General Manager Mobility Solutions verantwoordelijk voor Product Marketing, Pricing, e-Mobility, Fleetsales en Leasing.
Geplaatst op: 30-03-2021 16:19