Het gebruik van de bestelwagen bepaalt de keuze voor het rijhulpsysteem


Datum: 22-04-2020

Rijhulpsystemen, ook wel ADAS genoemd, kom je veelvuldig tegen op personenauto’s en daar lijkt het ook al heel normaal. Maar wat op personenauto’s te verkrijgen is, is ook beschikbaar op bestelwagens.

Welke ADAS-systemen kun je verwachten op bestelwagens? En maakt het er qua keuze voor het rijhulpsysteem nog uit of er veel of weinig mee gereden wordt? Of dat het een groot of klein bestelwagen-wagenpark betreft? We hebben het voor je uitgezocht.

Vanuit de RAI Vereniging is er samen met VMS Insight onderzoek gedaan naar de rijhulpsystemen bij LCV’s (Light Commercial Vehicles oftewel bestelwagens). Daar kwamen de volgende opvallende zaken uit naar voren:

Wat is de toegevoegde waarde van ADAS bij bestelwagens?
Verschillende systemen hebben een toegevoegde waarde bij bestelwagens. De volgende vijf systemen worden als de belangrijkste gezien.

  • Cruise control
  • Live-navigatie (navigatie met actuele verkeersinformatie)
  • Dode hoek detectie
  • Noodstopsysteem
  • Adaptive cruise control

Adaptive cruise control wordt in dit onderzoek als aparte ADAS meegenomen. Als beide cruise controls samengevoegd worden, dan wordt (adaptive) cruise control verreweg als belangrijkste ADAS gezien.

Hoe kijken grotere en kleinere wagenparken tegen ADAS op bestelwagens aan?
Klaarblijkelijk wordt er anders tegen ADAS aangekeken, naarmate er meer bestelwagens in het wagenpark rondrijden. Als er weinig bestelwagens rondrijden, dan er ligt meer de nadruk op comfort verhogende ADAS zoals, (adaptive) cruise control, navigatie, rijstrook assistent en verkeersbordherkenning, maar ook vermoeidheidsherkenning. 


Als er juist meer bestelwagens rondrijden, dan wordt er vaker gekozen voor schadepreventiesystemen zoals een noodstopsysteem, distance alert, dode hoekwaarschuwing en parkeerassistent. 


Hoe belangrijk is ADAS als men meer kilometer per dag rijdt?
Indien er meer kilometers per dag gereden worden, dan worden er weer andere ADAS-keuzes gemaakt. Kijkend naar de groep die meer dan 150 km per dag rijdt, dan wordt er, terecht, meer waarde gehecht aan (adaptive) cruise control, live-navigatie, noodstopsysteem en vermoeidheidsherkenning. Dan wordt het dus een keuze tussen comfort- en veiligheid verhogende rijhulpsystemen.



Hieruit blijkt maar weer dat elke berijder aan andere rijhulpsystemen behoefte heeft. Bij bestelwagens is de ADAS-voorkeur vooral afhankelijk van de wagenparkgrootte en het aantal kilometers dat per dag gereden wordt.

Blijf op de hoogte en wordt gratis lid van VZR. Je ontvangt dan onder andere onze maandelijkse nieuwsbrief.

Geplaatst op: 23-04-2020 14:44

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen