Exorbitante boete voor niet-elektrische leaseauto
Datum: 28-04-2025
Het kabinet wil de ingroei van elektrische auto’s weer versnellen maar kiest helaas voor straffen in plaats van stimuleren met een compleet nieuwe belastingsoort. Daarmee wordt extra complexiteit toegevoegd met een twijfelachtig effect. De bewezen goede maatregel, korting op de EV-bijtelling, wordt volledig losgelaten. De zakelijke rijder gaat er per saldo op achteruit.
Uit de vlak voor Koningsdag gepresenteerde plannen blijkt dat Minister Hermans voornemens is een nieuwe belastingvorm in te voeren voor niet-elektrische auto’s die privé gebruikt worden. Het is een extra heffing van 52% voor werkgevers over de catalogusprijs van de aan hun werknemers ter beschikking gestelde brandstofauto. Dit zou in moeten gaan per 1 januari 2027. Helaas wordt er weer complexiteit toegevoegd aan de autobelastingen.
Deze maatregel zal naar verwachting van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) niet het gewenste effect sorteren maar juist averechts werken.
Als er één maatregel bewezen effect heeft gesorteerd dan is dat de korting op de bijtelling. In 2025 geldt nog 5% korting en dus 17% bijtelling, maar deze korting verdwijnt vanaf 2026 volledig. De berijders die dan een elektrische auto van de zaak gaan rijden betalen dan, net als alle andere brandstofsoorten, de volledige 22% bijtelling. Een hoog percentage voor de loyale EV-rijder, hoger dan alle jaren hiervoor. Het percentage wordt berekend over een catalogus-aanschafprijs van de elektrische auto die gemiddeld duurder is dan een benzine versie.
VZR vraagt als dit doorgaat om een overgangsregeling voor lopende leasecontracten, zoals ook geldt voor de bijteling. De contracten die voor 2027 al aangegaan zijn mogen niet tijdens de wedstrijd met andere spelregels te maken krijgen en moeten dus vrijgesteld worden van deze nieuwe belasting.
Kortom, de zakelijke rijder gaat er weer op achteruit. Het is juist deze groep die heeft laten zien dat Nederland gidsland kan zijn in het elektrisch vervoer. Zij zijn als eersten, gestimuleerd via een lage bijtelling, elektrisch gaan rijden en worden nu eerder gestraft door een hoge bijtelling over een hogere catalogusprijs. Dat Nederland hiermee afstapt van een bewezen succesvolle maatregel is bijzonder spijtig en onverstandig, aldus VZR.
De nieuwe extra belasting voor de werkgevers zal in de ogen van VZR eerder averechts uitwerken. Er zijn al veel bedrijven die in hun beleid elektrisch rijden hebben verplicht. Voor bedrijven die dit als vrije keuze aan de berijder willen laten, zullen de autokosten weer omhoog gaan. In dit geval is het een ordinaire extra belastingheffing. Een deel van de werknemers zal kiezen de auto buiten de bijtelling te houden door de privé kilometers in een veelal oudere eigen auto te rijden die meer CO2 uitstoot. Dit heeft eerder onderzoek reeds bewezen en dit heeft zelfs een tegengesteld effect.
Er zijn genoeg zakelijke rijders waarbij door het soort gebruik van de auto, de thuissituatie (denk aan appartementencomplexen in een gebied met te hoge netcongestie) of de prijs, het simpelweg niet logisch is om voor elektrisch te kiezen. VZR is voorstander van elektrisch rijden, maar hecht ook waarde aan de vrije keuze van berijders en gezonde marktwerking. In de ogen van VZR is het niet in de haak om als overheid te straffen met een extra belasting als de Nederlandse infrastructuur nog niet klaar is om overal en in elke situatie massaal elektrisch te rijden. Het is opportunistisch en niet aan de overheid om de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde van Nederland, de auto van de zaak, speelbal te maken van het klimaatbeleid en invloed uit te oefenen op werkgevers om werknemers andere keuzes te laten maken.
“Het toevoegen van complexiteit in het belastingstelsel met een nieuwe autobelasting en het invloed uit willen oefenen via de werkgever op de keuze die de zakelijke rijder maakt, is geen goed idee en werkt zelfs averechts”, aldus Martin Huisman, voorzitter van VZR. “Het simpelweg verlengen en behouden van een korting op de bijtelling voor elektrische auto’s was genoeg geweest, met een beter en voorspelbaarder positief effect”.
In de komende weken zal VZR alle zeilen bijzetten om de partijen in het kabinet duidelijk te maken dat deze maatregel te ver gaat en een tegengesteld effect gaat bereiken.
Volg de VZR-lobby voor de meest actuele info. Het volledige overheidsdocument lezen? Klik dan hier en scroll door naar pagina 8.
Geplaatst op: 28-04-2025 14:29