Duimpje omhoog
Datum: 29-06-2021
VZR sprak met Roland over de nieuwe Ford Mustang Mach-E en vroeg hem waarom Ford ervoor gekozen heeft een nieuwe Mustang te maken. We kennen de Ford Mustang immers vooral als de “Muscle Car” uit de VS. Roland vertelt dat de Ford Mustang Mach-E niet op voorhand bedacht was als een Mustang. Het management was in de eerste designronde niet tevreden en was van mening dat de auto niet alleen aantrekkelijk moest zijn ómdat het een elektrische auto is, het design moest ook aantrekkelijker en sexy zijn. Opnieuw aan de tekentafel besloot men het klassieke design van de Mustang over te brengen op het nieuwe ontwerp. Na klanttesten en clinics waren de reacties enthousiast, daarom werd ook de naam Mustang gebruikt. Naast zijn iconische naam maakt de SUV-carrosserie de auto ook beschikbaar voor een grote doelgroep, het is een gezinsauto met een iconische naam die elektrificatie direct op het netvlies zet.
Dat de auto een natuurlijke aantrekkingskracht heeft, blijkt ook wel uit wat Roland een paar weken geleden meemaakte. Hij had de demo Mustang Mach-E een weekend mee en merkte dat hij onderweg duimpjes omhoog kreeg. Een Tesla Model 3-rijder stopte zelfs om foto’s te maken. Dat is een nieuwe en bijzondere ervaring voor Ford!
Uiteraard zijn wij benieuwd of dit nieuwe design straks ook zichtbaar wordt op de no-nonsense modellen waar Ford nu om bekend staat, en ja hoor, ook in de designstrategie staat de klantwens centraal. Ook de beroemde modellen Focus en Fiesta gaan mee in het nieuwe praktische en aantrekkelijke design.
Chips & pandemie
Het tekort aan chips is een wereldwijd probleem en treft niet alleen de automotive. Ford ziet het als haar taak om de klanten tijdig te informeren met een realistische inschatting van de levertijden. Bij de vertraging op de Mustang Mach-E, door de pandemie, hebben ze geleerd dat transparantie loont.
Frunk 400 liter
Elektrisch is ook voor Ford dé toekomst. Een andere iconische Ford, de F150, wordt komend voorjaar geïntroduceerd als volledige EV: Ford F150 Lightning. Zelfs de president van de VS Joe Biden wilde hier wel even in rijden. De F150 is al meer dan 40 jaar het best verkochte model ter wereld en gaat dus met zijn tijd mee. De enorme auto heeft als Lightning een range tot 480 kilometer, een ‘frunk’ van 400 liter en kan zelfs energie terug leveren aan elektrisch gereedschap of zelfs een huis. Best handig in de VS waar stroomuitval niet ongewoon is. De eerste reacties zijn zeer positief. Onder andere CNN ziet dat als Ford overgaat naar elektrisch, dit een grote stap én een groot voorbeeld is richting elektrificatie. Met 1 miljoen verkopen per jaar gaat de F150 de acceptatie in de VS makkelijker maken. Of zoals de CEO van Ford het zei: “Our plan is to win in the electric revolution.”
Kosten EV’s dalen
Met forse investeringen, $ 30 miljard, nieuwe platformen en samenwerkingen gaan de kosten van EV’s met zo’n 40% dalen. In Europa zullen in 2026 alle personenauto modellen PHEV of EV zijn. In 2030 is 100% volledig elektrisch, wereldwijd ligt de doelstelling (inclusief bedrijfswagens) voor 2030 op 40%. Er moeten nog wel flinke stappen gezet worden op het gebied van de ontwikkeling van de batterijen en meer ruimte in bestelauto’s en trekkracht voor aanhangwagens. Deze stappen zijn nodig om een grotere doelgroep mee te krijgen.
De VS kijkt absoluut naar Europa, waarbij Nederland ver voorop loopt met de laadinfrastructuur en de elektrificatie. De verschillen tussen de werelddelen worden wel steeds kleiner, daardoor kunnen platformen gedeeld worden, net als aandrijflijnen en accupakketten, het wordt steeds efficiënter.
Hybride
De veranderingen door de pandemie raken zowel de auto’s als de werknemers bij Ford. Ford gaat wereldwijd het hybride werken introduceren en dat terwijl thuiswerken eerder uitzondering dan regel was. Ook klanten stellen andere eisen en willen flexibiliteit in hun mobiliteit.
Ford introduceert dan ook Ford Liive: een dienstverlening die ernaar streeft dat de auto een 100% uptime heeft. Met het systeem wordt vroegtijdig het nodige onderhoud gesignaleerd en ingepland, zodat auto’s niet stil komen te staan.
Roland Roordink, 39 jaar, werkt sinds 2006 bij Ford in verschillende marketing- en salesfuncties. Voordat hij in zijn huidige functie als Fleet Sales Manager aan de slag ging, werkte hij bij Ford Europa in Duitsland als productmanager Ford Fiesta.
Uiteraard stellen we ook Roland de vraag in welke auto hij nu rijdt. Dat is een Focus Station en met drie kinderen is dat heel praktisch. Hij wil dolgraag de Mustang Mach-E gaan rijden, in de paar dagen met de demo-auto heeft hij gezien dat het een super en zeer ruime auto is. Bovendien krijg je veel bekijks en reageert iedereen enthousiast.
Geplaatst op: 29-06-2021 10:11