Dit zijn de redenen waarom het compacte segment steeds duurder wordt
Datum: 11-05-2023
Het compacte segment wordt steeds duurder. De Volkswagen Polo en de Ford Fiesta komen wat fiscale waarde betreft nu zelf boven de €25.000 euro uit. Deze vaste bewoners van de Lease top 10 tot €25.000 vind je dus niet meer terug en schuiven door naar de €25.000 - €50.000 variant. Wat maakt het dat de kleinere modellen steeds duurder worden?
Verhoogde veiligheidseisen
Nieuwe auto’s moeten aan steeds hogere veiligheidseisen voldoen. Zaken als rijbaanassistentie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn verplicht op nieuwe modellen en vallen dus onder de standaarduitrusting. Bij modellen in het hogere segment was dit al gebruikelijk, maar dit zien we nu ook terugkomen in het compacte segment.
Onderdelen zijn schaars
Het chiptekort is nog steeds niet opgelost en de grondstofprijzen gaan door het dak. Hierdoor worden er hoge prijzen voor onderdelen en materialen gerekend. Dit wordt weer doorberekend in de prijs.
BPM stijgt
De belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot hoe meer je mag betalen. De regering heeft deze regels verscherpt. Voor een compacte auto kan dat zo meer dan €1.000 kosten. Er zijn nu zelfs plannen om de BPM mogelijk in 2025 te gaan verdubbelen.
De Top 3
Kijkende naar de Top 3 voert de Peugeot 208 de lijst ruim aan met 3.365 geregistreerde exemplaren over het afgelopen half jaar. De Kia Picanto is wat verkoopcijfers betreft ook al jaren een topper en staat met 2.928 exemplaren op plaats twee. De Corsa, het best verkopende model van Opel, sluit de top drie af met 2.338 registraties het afgelopen half jaar.
De lease top 10 wordt samengesteld aan de hand van het aantal registraties van het afgelopen half jaar. De bijtelling is berekend op de goedkoopste fiscale vanaf prijs
Geplaatst op: 11-05-2023 09:10