Proefballon over dieselauto's
Datum: 03-02-2015
Verkoop van dieselauto's terugdringen omdat ze zo vervuilend zijn? Staatssecretaris Mansveld heeft deze proefballon in een brief verwoord aan de Tweede Kamer. VAvdZ vraagt zich af wanneer het nu eens stopt met ondoordachte maatregelen uit Den Haag.
Dat dieselauto's relatief meer NOx uitstoten, dat weet iedereen. Wat iedereen ook kan weten, is dat de uitstoot van dieselmotoren de laatste jaren enorm verbeterd is. Dat de oudere dieselauto's uit het Nederlands wagenpark bovengemiddeld vervuilen, dat is een gegeven, maar nieuwe diesels? Zeker niet. En zeker niet met het oog op de cradle to cradle discussie. Wat is de echte "footprint" van de verschillende brandstofsoorten als je de productie en sloop van de verschillende onderdelen (als accu's) meeneemt?
Dan nog iets. Waarom is altijd de auto onderwerp van gesprek? Vrachtwagens, schepen en zeker de stationaire industrie (dieselmotoren bij fabrieken etc.) zijn inmiddels vele malen vervuilender. Is het niet tijd om de focus eens van de auto naar andere categorieën te verplaatsen? En als die vervuiling die in Nederland nu toch al redelijk op orde is toch aangepakt moet worden, waarom stoppen we dan met het stimuleren van de verkoop van auto's in de lage bijtellingscategorieën? It makes no sense....
De boodschap in de brief van de Staatssecretaris doet bij onze Vereniging Auto van de Zaak de wenkbrauwen fronsen. Enige afstemming met andere departementen en met collega's lijkt op zijn minst verstandig. Als dit soort proefballonnetjes een voorbode is voor de rest van het regeringsbeleid op het gebied van autofiscaliteiten de rest van het jaar, dan houden wij ons hart vast.
Op de hoogte blijven over onze activiteiten, meningen en opinies?
Meld u hier kosteloos aan.
Geplaatst op: 03-02-2015 18:15