Bijtelling minder doorslaggevend bij keuze EV
Datum: 12-01-2023
Bijtelling minder doorslaggevend bij keuze EV
Werd er vroeger hoofdzakelijk voor een EV gekozen omdat dit type auto gunstig is in de bijtelling, zien we nu een verschuiving. Meer dan de helft van de zakelijke rijders (51%) kiest ongeacht de hoogte van de bijtelling als volgende auto voor een EV. Dit was vorig jaar nog 39 procent en in 2020 29 procent. Deze cijfers komen uit het mobiliteitsonderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder 2022.
C02-beperking
De beperking van werkgevers voor het aantal grammen CO2 dat een auto mag uitstoten is toegenomen. 51 procent van de werknemers heeft een CO2-beperking daarvan moet 21 procent voor een EV kiezen. Dit was in 2021 nog 45 procent en 7 procent.
Aandrijfsoort
Een grote verschuiving bij de volgende zakelijke auto zien we onder de dieselaars. Dit was natuurlijk te verwachten. De vorige auto was in de helft van de gevallen een diesel, de keuze als diesel voor een volgende auto wordt in maar 8 procent van de gevallen gemaakt.
Er is een stijging in het aantal PHEV op te merken. 21 procent van de huidige benzine rijders stapt over naar een PHEV en 59 procent van de al PHEV-rijders blijft deze aandrijfsoort ook rijden.
Model belangrijk
Het belangrijkste argument om voor een auto te kiezen is dat het model de zakelijke rijder aanspreekt (29%) daarna komt het merk (25%). Als derde argument wordt aangeven dat de auto praktisch moet zijn (11%).
Helemaal geen bijtelling betalen? Lees het hier
Geplaatst op: 12-01-2023 15:18