Berijders steeds vaker in de knel
Datum: 27-09-2012
Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 bevestigt dat de berijder van een auto van de zaak steeds verder in de knel komt tussen zware fiscale lasten en de verscherpte voorwaarden voor het gebruik van de zakelijke auto door de werkgever. VAVDZ waarschuwt werkgevers en overheid voor negatieve gevolgen.
Berijders zien zich geconfronteerd met eigen bijdrages, afkoopregelingen en eigen risico’s. Deze worden doorbelast via de werkgever voor het gebruik van de auto van de zaak. Daar bovenop komt de 25% bijtelling waarmee Nederland koploper is in Europa. Dit heeft effect op het gedrag van de berijder. Dit wordt bevestigd door het net uitgekomen onderzoek ‘NZO 2012’.
In meer dan 80% van de gevallen kiezen berijders tegenwoordig voor een auto in een lage bijtellingscategorie. Verder is er een steeds grotere groep, 24%,die geen privé kilometers rijdt met de auto van de zaak, waardoor er geen bijtelling betaald hoeft te worden.
Het is bijvoorbeeld heel gebruikelijk om in een gezin van tweeverdieners met twee leaseauto’s er één niet privé te gebruiken.
Bovengenoemde twee mogelijkheden zijn echter van korte duur.
Verder worden ook de normen voor de lage bijtelling, per 1 januari 2013, verder aangescherpt. VAVDZ waarschuwt de overheid voor inefficiency, kosten en fraude.
Vervolgens is dit jaar opnieuw in 30% van de gevallen de autoregeling aangescherpt. Bedrijven doen dit, zegt het onderzoek, voornamelijk om kosten te besparen. Vorig jaar lag dit percentage ook al op 40%.
Slechts 6% van de werkgevers geeft de medewerker de gelegenheid zelf keuzes te maken middels een persoonsgebonden mobiliteitsbudget. Slechts 10% beloont de berijder voor goed rijgedrag,waarvan 75% die dit doet, aantoonbaar meet dat het effect heeft.
VAVDZ ziet vragen en klachten van leden bevestigd in het gehouden onderzoek en is in die zin blij met de resultaten. “Het is hoog tijd dat de problemen zichtbaar worden en goed op de kaart gezet worden. We moeten naar lange termijn oplossingen en zowel overheid, als werkgevers moeten hierbij helpen. Wij zullen ook ons steentje bijdragen. Het onderzoek helpt hierbij. Zoals het echter nu gaat met alleen een kostenfocus, geeft het een averechts effect.” aldus Huisman.
Het Nationaal Zakenauto Onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Managementen hetRDC(Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek) met medewerking van Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ).
Wij danken onze leden die hebben deelgenomen aan het onderzoek voor hun tijd en inzet.
Lees hier het onderzoek
Geplaatst op: 27-09-2012 12:01