Berijder steeds meer op zoek naar mix in mobiliteit
Datum: 08-03-2022
Bas Bogerd, Head of Direct Sales bij XXImo, is zijn carrière begonnen bij een leasemaatschappij. Vervolgens heeft hij bewust de switch gemaakt naar de flexibele mobiliteit en adviseert hij werkgevers hoe ze de transitie naar flexibele mobiliteit kunnen inzetten.
Berijder kiest bewuster zijn mobiliteit
Bas vertelt dat veel bedrijven én berijders op zoek gaan naar flexibiliteit, dat zien ze in het aantal nieuwe aanvragen. Was het eerst vooral de werkgever die flexibiliteit zocht, wordt nu gemerkt dat ook de berijder op zoek is naar de mix in mobiliteit en de vrije keuze daarin. Er ontstaat daardoor steeds meer draagvlak voor goede flexibele alternatieven.
Grip
Bas merkt op dat de werkgever meer flexibiliteit wil bieden, maar vooral zoekt naar overzicht en grip om deze flexibele mobiliteit administratief vast te leggen. XXImo ondersteunt haar klanten dan ook in het maken van een nieuw beleid en het inzichtelijk maken van de impact op het gebied van reiskosten, reistijd, CO2-uitstoot en duurzaamheid.
XXImo is marktleider in mobiliteitskaarten in de Benelux, ze zorgen dat werkgevers de flexibiliteit ook administratief kunnen faciliteren. Het aantal gebruikers is de afgelopen periode dan ook fors gegroeid. Zo maken bijvoorbeeld medewerkers van alle grote banken al gebruik van XXImo. De mobiliteitskaart is bovendien als Apple Pay beschikbaar en dat is een primeur, vertelt Bas trots.
Door de modulaire opbouw kunnen werknemers kiezen op welke manier ze reizen binnen de spelregels van de werkgever. Zo kan er bij 92% van alle Nederlandse tankstations in de Benelux en Duitsland getankt worden en kan er overal in Europa elektrisch geladen worden, dus ook bij de Tesla Superchargers. Daarnaast kunnen gebruikers in Nederland overal parkeren met XXImo, op straat én in 450 parkeergarages. De oplossing gaat nog veel verder, alle deelmobiliteitsaanbieders die VISA-betalingen toestaan, zijn aangesloten op het netwerk. Dus ook het OV, taxi en huurauto’s.
Vitaliteit
Ook voor eigen vervoersmiddelen als auto of fiets kan in de app een declaratie worden gedaan. Steeds vaker zien we werkgevers de duurzaamheid en vitaliteit stimuleren door een hogere reiskostenvergoeding te betalen voor de fiets of de elektrische auto, vertelt Bas. Op deze manier is er een oplossing voor alle medewerkers en tegelijkertijd kunnen bedrijven sturen op hun mobiliteitsdoelstellingen. Denk daarbij ook aan de wet normerende regeling persoonsgebonden zakelijke mobiliteit waar werkgevers met meer dan 100 medewerkers verplicht moeten gaan rapporteren wat de CO2-uitstoot is van alle zakelijke reisbewegingen van deze medewerkers.
Op onze vraag of werkgevers goedkoper uit zijn met een mobiliteitsbudget valt niet een eenduidig antwoord te geven volgens Bas. Het grote voordeel van een mobiliteitsbudget is natuurlijk dat het beter te budgetteren is voor een werkgever. Bij het implementeren van een mobiliteitsbudget behoren kostenbesparingen zeker tot de mogelijkheden maar de meeste werkgevers gaan toch voor een kostenneutrale aanpak. Ze proberen op basis daarvan andere besparingen te realiseren op het gebied van duurzaamheid, efficiëntie en het verlagen van de langetermijnverplichtingen.
Bruto/netto
Als een mobiliteitsbudget en het beleid goed zijn ingericht, bijvoorbeeld door het bruto/netto aan te bieden, kan het erg aantrekkelijk zijn voor werkgevers en werknemers. XXImo ondersteunt de werkgevers dan ook in deze transitie en informeert ze over alle ins & outs. Niet alleen de impact van het beleid wordt doorgerekend, maar ook de verborgen kosten en de complexiteit van de administratie worden besproken aangezien de materie complex is. De werknemer kan dan echt zelf zijn mobiliteit samenstellen. De werknemer kiest dan misschien voor een bewuste en duurzame keuze als een kleinere of elektrische auto en gebruikt het resterende budget voor andere zaken. Als de bijtelling dan minder is, kan je met het geld dat je overhoudt bijvoorbeeld privé iets leuks kopen.
De nieuwe ontwikkelingen gaan in een rap tempo door, zo zijn er bij bijna ieder bedrijf wel regelingen voor de leasefiets voor alle medewerkers, of mooie flexproducten waarbij je iedere drie maanden voor een andere auto of mobiliteit kan kiezen. Een Plug-in SUV in de winter en een elektrische cabrio in de zomer bijvoorbeeld.
Bas rijdt zelf een Kia Sorento Plug-in Hybrid en zijn droomauto is de Mercedes S63. Een auto waarin luxe, comfort en ongelofelijke snelheid samengaan.
Geplaatst op: 08-03-2022 12:29