Belastingverlaging op openbaar laden EV's
Datum: 23-03-2016
De belasting op elektriciteit van openbare laadpalen die zijn aangesloten op het vaste net, wordt vanaf 2017 gehalveerd. Dat schrijft staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) aan de Tweede Kamer. Hij komt daarmee tegemoet aan een motie die door D66 en GroenLinks werd ingediend. De belastingverlaging moet het elektrisch rijden stimuleren. VZR ziet dit als een eerste mooie stap in de goede richting.
Wiebes wil het huidige vaste tarief voor de laadpalen gelijkstellen aan dat van de tweede schijf van de energiebelasting. Concreet betekent dit dat de belasting wordt verlaagd van 10,007 cent naar 4,996 cent per kWh. In het Belastingplan van 2017 zal Wiebes voorstellen dit lagere tarief te hanteren voor de periode van 2017 tot en met 2020.
Verliesgevend
Om elektrisch rijden te bevorderen, is de aanwezigheid van openbare laadinfrastructuur erg belangrijk, maar op dit moment zijn laadpalen, en de elektriciteit eruit, erg duur en op korte termijn zelfs verliesgevend. De investeringskosten zijn hoog en de opbrengsten laag doordat ze te beperkt gebruikt worden.
Wiebes hoopt dat potentiële autokopers eerder een elektrisch voertuig zullen kopen als het rijden goedkoper wordt. Dat zal volgens de bewindsman dan ten koste gaan van de aanschaf van benzine of dieselauto’s.
"Met deze tariefsaanpassingen verbetert de businesscase voor de openbare laadpalen en wordt laden bij een openbare laadpaal, voor zover het belastingvoordeel wordt doorgegeven in de prijs, goedkoper", aldus Wiebes.
Geplaatst op: 29-03-2016 14:11