Autoverkopend Nederland gooit het op akkoordje
Datum: 02-06-2015
BOVAG, RAI en VNA hebben met elkaar overeenstemming bereikt: de bijtelling moet voor vrijwel iedereen omhoog naar 20 danwel 21%, terwijl nu vrijwel alle zakelijke rijders voor een auto met 14 respectievelijk 20% bijtelling kiezen. Zelfs de ANWB, die toch zou moeten opkomen voor de belangen van de consument, is van mening dat de bijtelling wel omhoog kan. Verder is alleen maar aandacht voor de stimulering van de elektrische auto, alsof het aantal van 200.000 elektrische auto's uit het energieakkoord een doel op zich is geworden.
Milieu is blijkbaar alleen van belang als het gaat om elektrisch. Dat de lagere bijtellingscategorieën hebben bijgedragen aan een zakelijk rijdend park met zuinigere, schonere auto’s met veel minder CO2-uitstoot is niet meer relevant, omdat de autoverkopende partijen het "marktverstorend" vinden.
Bijtelling is een belasting voor het privé gebruiken van de zakelijke auto. Het daadwerkelijke voordeel is door diverse partijen berekend op een percentage van rond de 14% á 15%. In omringende landen ligt de bijtelling ook op dat niveau. 20 á 21% is daarom veel te hoog.
VZR dringt al heel lang aan op het betalen van bijtelling per gereden privékilometer. Berijders vinden dit het meest eerlijk. Technisch is dit inmiddels geen probleem meer. Daarnaast is zakelijke mobiliteit onlosmakelijk verbonden met mobiliteitsbudgetten en deze moeten toch ook echt fiscaal ondersteund gaan worden.
VZR zal het ministerie en de diverse politieke partijen uitgebreid informeren over het belang van een reële bijtelling en het werken aan een gezonde toekomst voor zakelijke mobiliteit, wel met aandacht voor het milieu, maar niet met een eenzijdige focus op elektrisch.
Meld u hier gratis aan bij onze vereniging en steun ons in onze strijd voor uw belangen.
Geplaatst op: 02-06-2015 07:58