Amsterdams-plan schaadt ondernemers en is naïef!
Datum: 03-05-2019
Uit naam van de Amsterdamse verkeerswethouder Sharon Dijksma is het plan gepresenteerd om per 2030 alleen nog maar elektrische auto’s toegang te geven tot de binnenstad van Amsterdam. VZR is vóór elektrische auto’s, maar om élke Amsterdammer, c.q. zakelijke rijder, op deze manier cold-turkey te verplichten om een elektrische auto te rijden is naïef!
Per 2030 moet elke nieuw verkochte auto een elektrische zijn, zo heeft de Overheid besloten. Uiteraard betekent dit nog niet dat iedereen in een elektrische auto rijdt. Er rijden in Nederland ongeveer 1,7 miljoen zakenauto’s rond. Daaronder vallen relatief jonge leaseauto’s oplopend tot youngtimers (auto’s ouder dan 15 jaar).
Vorig jaar was slechts 5,4% van alle nieuw verkochte auto’s een elektrische. Dat aandeel zal wel flink toenemen de aankomende jaren. Ondanks dat de prijs van elektrische auto’s zal dalen, kiezen sommige ondernemers bewust voor een gebruikte auto, gezien het kostenvoordeel. De tweedehands markt voor elektrische auto’s is in 2030 nog lang niet volwassen en het aanbod zal ook nog niet groot genoeg zijn, dat voor elk bedrijf een geschikte tweedehands elektrische auto beschikbaar is. Tevens zal niet elke ondernemer een elektrische auto willen en kunnen aanschaffen, vooral niet als de huidige nog voldoet en niet is afgeschreven.
Naast het feit dat ondernemers voor hogere kosten komen te staan, verwachten we ook dat dit plan de Amsterdamse economie zal schaden.
Het Amsterdamse college van Burgemeester & Wethouders dient eerst in overleg te treden met belangengroepen over de impact voordat dit besluit genomen kan worden. Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is niet tegen elektrische auto’s (zie ook onze EV van het Jaar verkiezing), maar het moet wel in redelijkheid en billijkheid worden ingevoerd.
Geplaatst op: 25-07-2019 16:00