In een autobrief worden de (fiscale) plannen voor de aankomende jaren bekend gemaakt. Na de presentatie van Autobrief 1 en 2 is het wachten op Autobrief 3.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Afgelopen jaren werden via de verschillende “autobrieven” vanuit de overheid, de plannen voor de autobranche bekend gemaakt. In een autobrief maakt de overheid bekend wat de aankomende jaren de jaren de wijzigingen zijn voor bijvoorbeeld de wegenbelasting, benzineprijzen, maar ook de bijtelling. Veel wijzigingen hebben betrekking op nieuw verkochte auto’s. Daardoor voelt de zakelijke rijder deze wijzigingen heel snel in zijn portemonnee.
Na Autobrief 1 en 2 is het wachten op Autobrief 3. Of toch niet?
Zie hieronder een opsomming van de verschillende autobrieven.
Autobrief 1 (juni 2011 gepresenteerd)
De plannen uit Autobrief 1 liepen van 2012 tot en met 2015.
De belangrijkste punten uit deze eerste Autobrief waren:
- Aanscherping van de CO2-grenzen voor de bijtellingspercentages 14 en 20%;
- Vrijstelling van de Motorrijtuigenbelasting van personenauto’s tot 50 gr/km CO2;
- Verdere afbouw van de BPM.
Lees hier het
uitgebreide overheidsrapport met de alleszeggende titel:
Fiscale stimulering van (zeer) zuinige auto’s en enkele andere onderwerpen op het gebeid van autobelastingen.
Autobrief 2 (juni 2015 gepresenteerd)
De plannen uit Autobrief 2 liepen van 2017 t/m 2020. Met de nadruk op ‘liepen’. Deze periode is namelijk onverwacht een jaar verkort, t/m 2019.
De
belangrijkste punten uit Autobrief 2 waren:
- Het algemene bijtellingstarief van 25% wordt verlaagd naar 22%;
- De bijtellingscategorieën werden vereenvoudigd naar enkel 4 en 22%;
- De BPM voor brandstofauto’s wordt verder afgebouwd;
- BPM en MRB vrijstelling voor emissievrije voertuigen (elektrisch, waterstof)
- Plug-In Hybride auto’s betalen een halftarief aan wegenbelasting (MRB).
Tijdens deze autobrief 2 werd ook de WLTP uitstoot testmethode geïntroduceerd (
wat is WLTP?). Lees hier onze reactie op de invoering van de WLTP. De
leaserijder heeft namelijk een beperktere autokeuze vanwege de WLTP.
Autobrief 3 (verwachte datum???)
In 2019 werd Autobrief 3 verwacht. Deze is geruisloos vervangen door het Klimaatakkoord en de aankondigingen op Prinsjesdag.
We vinden het jammer om te lezen dat de zakelijke rijder zo benadeelt wordt in het Klimaatakkoord. Lees ook
onze reactie op het Klimaatakkoord.
In het Klimaatakkoord zijn namelijk verschillende voorstellen gepresenteerd die t/m 2025 lopen. Omdat deze Klimaatakkoord-maatregelen bijna 1-op-1 overgenomen zijn door het kabinet, durven we wel te stellen dat we geen Autobrief 3 meer hoeven te verwachten. Deze heeft namelijk weinig toegevoegde waarde.
Dit
effect heeft het Klimaatakkoord op de bijtelling voor de zakelijke rijder de aankomende jaren.
De nieuwe maatregelen uit het Klimaatakkoord en Prinsjesdag zijn niet per 2021 ingegaan (dit is namelijk de einddatum van Autobrief 2), maar de nieuwe regels gaan al per 2020 in. De wijzigingen van