Als je als werknemer kilometers maakt voor je werkgever dan krijg je hiervoor normalerwijs een vergoeding. Je mag verwachten dat deze vergoeding kostendekkend is. Er wordt in de praktijk onderscheid gemaakt tussen woon-werk kilometers en zakelijke kilometers die gemaakt worden anders dan woon-werk kilometers. Bij het opstellen van de normering voor de hoogte van de kilometervergoeding gaan wij uit van deze laatste categorie.
Inleiding
Wanneer je als werknemer kilometers maakt voor je werkgever dan krijg je hiervoor normalerwijs een vergoeding. Je mag verwachten dat deze vergoeding kostendekkend is. Er wordt in de praktijk onderscheid gemaakt tussen woon-werk kilometers en zakelijke kilometers die gemaakt worden anders dan woon-werk kilometers. Bij het opstellen van de normering voor de hoogte van de kilometervergoeding gaan wij uit van deze laatste categorie.
Onbelaste kilometervergoeding
De onbelaste kilometervergoeding wordt vaak gebruikt als maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruik. Dit is echter onzin. De onbelaste kilometervergoeding geeft alleen aan hoeveel er onbelast uitgekeerd kan worden. Het is de werkgever echter vrij om iedere gewenste vergoeding te geven.
De onbelaste kilometervergoeding van € 0,21 cent dekt vrijwel nooit de feitelijke autokosten, niet eens de variabele kosten, laat staan de volledige kosten inclusief de afschrijving. De € 0,21 cent staat dan ook ter discussie.
Historie
Na 17 jaar is de onbelaste kilometervergoeding dit jaar van €0,19 naar €0,21 verhoogt. In oktober 2008 heeft staatssecretaris De Jager van Financiën in antwoord op vragen van VVD-kamerleden Remkes, Weekers en Blok gezegd dat de € 0,19 bedoeld is om de variabele kosten per kilometer te dekken. Echter, deze verhoging is niet afdoende om de daadwerkelijk gemaakte kosten te dekken.
Variabele kosten of ook vaste kosten
Als een werknemer de auto toch al heeft, dan zou betoogd kunnen worden dat de variabele kosten van de auto vergoed moeten worden om de werknemer schadeloos te stellen. Echter, de werknemer houdt bij de koop van een auto al rekening met het gebruik van de auto, zakelijk en privé. Verder draagt de werknemer, als eigenaar van de auto, het volledig risico van het gebruik van de auto, de verzekering, het onderhoud en de onvoorziene afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage opgenomen wordt welke door de werkgever wordt vergoed.
Beschikbaarheidstoeslag
Om tot een redelijke bijdrage per kilometer te komen werkt VZR naast de variabele kilometerkosten met een beschikbaarheidstoeslag. De beschikbaarheidstoeslag is een bedrag per kilometer voor het beschikbaar hebben van de auto. Deze toeslag bedraagt 50% van het vaste gedeelte van de kilometerkostprijs.
Waarom een normstelling
Om de discussie over een redelijke kilometervergoeding te vergemakkelijken en niet per auto bedragen te hoeven bepalen, heeft VZR in samenspraak met diverse mobiliteitsdeskundigen een norm bepaald. Werkgevers en werknemers kunnen hierop terugvallen en aan refereren. VZR zal deze norm jaarlijks opnieuw berekenen en waar nodig herzien. De normstelling is te vinden in dit document en deze is altijd te downloaden op de VZR website.
Gemiddelde auto’s in drie categorieën
Van iedere auto zou je de kosten kunnen berekenen, echter, de werkgever mag verwachten dat de werknemer een passende auto met een gemiddeld kostenpatroon tot zijn beschikking heeft. VZR heeft hiervoor een gewogen gemiddelde uitgerekend in drie categorieën. Deze categorieën zijn:
- Cataloguswaarde tot € 20.000,-
- Cataloguswaarde tussen € 20.000,- en € 40.000,-
- Cataloguswaarde van meer dan € 40.000.-
In iedere categorie zijn een aantal representatieve auto’s opgenomen. Deze auto’s behoren tot de tien populairste zakelijke auto’s in de categorie. Deze populaire auto’s worden maandelijks gepresenteerd in de VZR Lease Top 10.
Voor de eerste categorie is gekeken naar de volgende auto’s: Toyota Aygo, Kia Picanto en Hyundai i10. De gemiddelde variabele kostprijs per kilometer voor deze categorie komt uit op € 0,21 en de kostprijs van vaste en variabele kosten per kilometer komen uit op € 0,27. Dit stelt de norm op €0,24.
Voor de tweede categorie is gekeken naar de volgende auto’s: VW Golf, Audi A3 en Ford Focus. De gemiddelde variabele kostprijs per kilometer voor deze categorie komt uit op € 0,27 en de kostprijs van vaste en variabele kosten per kilometer komen uit op € 0,36. Dit stelt de norm op €0,31.
Voor de derde categorie is gekeken naar de volgende auto’s: BMW 3-serie, Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6 en Volvo XC60. De gemiddelde variabele kostprijs per kilometer voor deze categorie komt uit op € 0,38 en de kostprijs van vaste en variabele kosten per kilometer komen uit op € 0,55. Dit stelt de norm op €0,46.
N
ormen
VZR adviseert werkgevers om minimaal het gewogen gemiddelde te vergoeden tussen de variabele kosten en de vaste plus de variabele kosten. Onderstaand overzichtelijk in tabelvorm.
2023 |
Cataloguswaarde |
Kilometer kosten |
Kilometer kosten |
Normbedrag |
|
Exclusief Afschrijving |
Inclusief afschrijving |
Inclusief beschikbaarheidsvergoeding 50% |
Tot € 20.000,- |
€ 0,21 |
€ 0,27 |
€ 0,24 |
€ 20.000,- tot € 40.000,- |
€ 0,27 |
€ 0,36 |
€ 0,31 |
Boven € 40.000,- |
€ 0,38 |
€ 0,55 |
€ 0,46 |
Tot slot
Wij vertrouwen erop dat jij met deze gewogen en objectieve normstelling een juist kader hebt om richting te geven aan de vergoeding die gegeven wordt aan de werknemer voor het maken van zakelijke kilometers met de privé auto.
Mocht je behoefte hebben aan een toelichting of aan nadere informatie, dan kan je contact opnemen met VZR via info@vzr.nl.