Als je het hebt over een elektrische auto, dan gaat het gesprek al snel over de actieradius en de snelheid van het opladen van de accu. Het accupakket van een elektrische auto is niet voor niets het belangrijkste onderdeel van een auto. Het is tevens ook het duurste en zwaarste onderdeel. Daarom hebben we een aantal accu-weetjes voor je op een rij gezet.
Als je het hebt over een elektrische auto, dan gaat het gesprek al snel over de actieradius en de snelheid van het opladen van de accu. Het accupakket van een elektrische auto is niet voor niets het belangrijkste onderdeel van een auto. Het is tevens ook het duurste en zwaarste onderdeel. Daarom hebben we een aantal accu-weetjes voor je op een rij gezet.
Wat bepaalt de actieradius van mijn elektrische auto?
De actieradius van een elektrische auto is voor velen het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto en wordt voornamelijk door de accu en het gewicht van de auto bepaald.
De accu-grootte bepaalt in basis de actieradius van een auto. Een Renault ZOE heeft een accu van 44 kWh en een praktijk-actieradius van 260 km. Een Mercedes EQC heeft een bijna twee keer zo grote accu (85 kWh) en een bereik van 355 km. Omdat een Mercedes EQC zwaarder is dan een Renault ZOE is de actieradius niet automatisch twee keer zo groot, omdat de accu ook twee keer zo groot is.
Het accupakket is het zwaarste onderdeel van een elektrische auto. Daarom liggen ze ook altijd onder de stoelen, omdat je daarmee het laagste zwaartepunt creëert en daardoor betere rij-eigenschappen. Hoe zwaarder een auto, des te kleiner wordt de actieradius. Daarom moet een fabrikant altijd een juiste afweging maken. Hoeveel accu-gewicht stop ik in de auto en hoeveel actieradius wil ik aan de auto meegeven?
De accu-grootte en het gewicht zijn de twee basisfactoren die de actieradius bepalen. Uiteraard bepalen ook je rijstijl, je snelheid en de weeromstandigheden in grote mate de actieradius van je elektrische auto, maar die factoren zijn voor iedereen anders.
Op dit moment hebben deze
elektrische auto’s de grootste actieradius.
Is warm of koud weer beter voor een accu?
Elektrische rijders hebben al ervaren dat een elektrische auto in de winter minder ver kan rijden dan in de zomer. Simpel gezegd komt dit doordat de chemische processen in een accu trager verlopen naarmate het kouder is. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld Tesla’s hun accu kunnen voorverwarmen vóórdat er bij een Supercharger geladen wordt. Een accu op ‘bedrijfstemperatuur’ wordt sneller geladen. Sommige fabrikanten monteren een warmtepomp om de accu op de temperatuur te houden, maar óók het interieur.
Een accu wordt ook niet blij van té warm weer. Doordat er ook warmte vrijkomt bij het leveren van stroom, moeten accu’s bij té warm weer gekoeld worden met een koelsysteem. Bij een elektrische auto met een goed koelsysteem én een warmtepomp hebben de accu’s over het algemeen een langere levensduur.
Wanneer moet ik de accu van mijn elektrische auto vervangen?
Een auto-accu is van een ander type accu dan bijvoorbeeld een telefoonaccu en daarom gaat deze veel langer mee. Waar een telefoonaccu na een aantal jaar in capaciteit achteruit gaat en dus vaker opgeladen moet worden is dat bij een elektrische auto (bijna) niet het geval. Door onder andere een slim koelsysteem zal de accu van een elektrische auto na 450.000 km nog zeker 80% van zijn capaciteit hebben. Bij een vloeistofgekoeld accusysteem zal de accu-degradatie vermoedelijk nog minder zijn. Bij luchtgekoelde accusystemen is de accu-degradatie vermoedelijke groter. Het niet elke dag volledig opladen tot een 100% volle accu (maar tot 80%), draagt ook bij aan een langere levensduur van de accu.
Waarom kan ik beter tot 80% laden?
In tegenstelling tot het tanken van brandstof gaat het laden van een elektrische auto niet altijd met dezelfde snelheid. Het opladen van een accu gaat tot 80% (redelijk) snel. De meeste tijd gaat zitten in het laden van de laatste 20%. Het is echter niet te adviseren om altijd je accu tot 100% op te laden. Het is beter voor de levensduur van een accu om deze maar tot 80% op te laden. Uiteraard heb je dan niet de volledige actieradius tot je beschikking.
Lees hier verder over het
opladen van een elektrische auto.
Kan ik mijn oude elektrische auto upgraden met een nieuwe accu?
Als je niet meer tevreden bent over de capaciteit van de accu van je elektrische auto, dan is het geen simpele klus om de accu te vervangen voor een nieuwe. Het is een tijdrovende klus én een dure klus. Accu’s zijn namelijk niet goedkoop. Ze zijn het duurste onderdeel van een elektrische auto. We zien wel dat de accuprijzen voor 1 kWh sterk aan het dalen zijn (zie ook de volgende alinea). Als dan ook nog eens de restwaarde van gebruikte accu’s stijgt, omdat deze toegepast kunnen worden voor de energieopslag van bijvoorbeeld zonnepanelen, dan zou het best interessant kunnen zijn om een accupakket te vervangen.
Houdt wel rekening met de bijtelling
De bijtelling van een nieuwe auto wordt na de eerste tenaamstellingsdatum (DET) voor de eerste 60 maanden (5 jaar) vastgesteld. Na 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw bepaald, maar dan wordt er uitgegaan van de huidige regelgeving. Lees
hier hoe dit werkt.
Gezien de huidige bijtellingsregels, kan het aantrekkelijker zijn om een nieuwe elektrische auto te overwegen. Dan heb je namelijk een gunstiger bijtellingstarief, maar natuurlijk ook wel een grotere investering…
Wat kost een accu eigenlijk?
Een autoaccu kan zomaar de helft van de totale aanschaf van een elektrische auto bedragen, uitgaande van een elektrische auto van ongeveer € 40.000,-. De verwachting is wel dat elektrische auto’s in prijs zullen dalen en omdat de restwaarde voor elektrische auto’s ook aan het stijgen zijn, (vanwege de toegenomen interesse vanuit de particuliere markt), kan het zomaar zijn dat een elektrische auto bereikbaarder is dan je dacht.
Welke accu-ontwikkelingen staan ons te wachten.
Vroeger had je de loodaccu’s. Deze werden op een gegeven moment vervangen door de veel betere lithium-ion accu’s. Deze worden ook in mobiele telefoons gebruikt. De volgende grote stap is solid-state. Solid-state-accu’s hebben een hogere energie-dichtheid, wat betekent dat je minder accu’s nodig hebt en dus ook minder gewicht hoeft te verplaatsen. Als een solid-stat-accu ook nog eens betaalbaar is, dan wordt elektrisch rijden voor veel meer mensen toegankelijk.
Andere voordelen van een solid-state-accu zijn:
- Sneller snelladen
- Een langere levensduur
Het grootste nadeel van een solid-state-accu is: dat we nog tot zeker 2024 moeten wachten voordat de eerste elektrische auto met dit nieuwe type accu op de weg zal verschijnen.
Wil je meer weten over elektrisch autorijden, bekijk dan eens
deze pagina’s ‘elektrisch rijden’.