Als uw bestelauto alleen geschikt is voor goederenvervoer, hoeft u in principe geen bijtelling te betalen. Lees meer over hoe dat werkt.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Als een bestelauto (vrijwel) uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, dan is de bijtelling 0%. Dit kan zijn omdat er geen ruimte is voor passagiers. Denk daarbij aan een auto die alleen een passagiersstoel heeft en voor de rest geheel gevuld is met gereedschappen. Het kan ook zijn dat de auto te vies is of een vieze geur heeft om deze voor privédoeleinden te gebruiken.
Bij het tot stand komen van deze uitzondering is met name gedacht aan bestelauto’s met slechts één stoel. In mei 2009 besliste de Hoge Raad al dat een heel grote bestelauto van een bloemist, voorzien van specifieke inrichting en met meerdere zitplaatsen, in aanmerking kwam voor deze uitzondering. Ook is er een uitspraak over een grote bestelauto (verlengd en verhoogd, zodat deze niet op normale parkeerplaatsen en in parkeergarages past) van een vloerbedekkinglegger. Ook in die situatie gold het vaste bijtellingspercentage niet, ook al had de auto twee zitplaatsen.
Ook een pechhulpauto viel onder deze uitzonderingsregeling (het betrof een verlengde Volkswagen Transporter), volgens Gerechtshof Leeuwarden d.d. 29 oktober 2010, nr. 10/691, LJN BO3830.
Inmiddels begint er ook jurisprudentie te komen over kleinere bestelauto’s. Er is een aantal zaken over bestelauto’s van stukadoors (zie BD3507, BD3485 en BD3483, alle van Gerechtshof Amsterdam d.d. 28 mei 2008) en recent heeft Gerechtshof Amsterdam zich uitgesproken over een Renault Kangoo met twee zitplaatsen. Deze viel ook onder de uitzonderingsregeling, omdat de auto als gevolg van het gebruik voor schilders- en schuurwerkzaamheden "erg vies is en stinkt" en omdat de auto in de laadruimte is voorzien van een kunststof bak die alleen door een garagebedrijf verwijderd kan worden.
Uit deze rechtspraak ontstaat het beeld dat de uitzondering voor specifieke bestelauto’s ruimer toepasbaar is dan alleen voor grote bestelauto’s of bestelauto’s met slechts één stoel. Wel is dan vereist dat de tweede stoel noodzakelijk is voor een bijrijder voor hulp bij laden en lossen of dat de bestelauto is voorzien van specifieke inrichting c.q. wordt gebruikt voor specifieke doeleinden.
Wordt de bestelauto die vrijwel uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer toch voor privédoeleinden gebruikt, dan geldt een bijtelling van het aantal privékilometers x de werkelijke kilometerprijs.