Lees onze tips en adviezen over hoe u goede afspraken maakt met uw werkgever over de auto van de zaak.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Heb je een auto van de zaak of krijgt je binnenkort een auto van de zaak? Wij geven je een aantal tips en adviezen over hoe jij hierover goede afspraken kunt maken. Door onze jarenlange ervaring met vragen van onze leden, weten wij dat over de volgende punten in de praktijk nogal eens discussie kan ontstaan.
1. Koppel de auto los van jouw functie
Zorg dat de auto aan jou persoonlijk is gekoppeld en niet, of niet alleen aan jouw functie. Als je een andere functie krijgt, heb je minder kans op discussie of ook bij deze nieuwe functie een zakenauto van toepassing zou moeten zijn.
2. Accepteren van een auto die "over" is
Als je gevraagd wordt een leasecontract uit te dienen van medewerkers die voortijdig zijn vertrokken, spreek hiervoor dan een duidelijke termijn af. Doel is dat je niet keer op keer oude leasecontracten uit hoeft te dienen. Let verder op de hoogte van de bijtelling van deze auto. Het is niet realistisch dat jij betaalt voor keuzes zoals dure opties van een vroegere werknemer.
3. Werkgevers die privékilometers willen doorberekenen
Sommige werkgevers stellen een maximum aan het aantal toegestane privékilometers. Wij vinden dat pas redelijk als jouw privékilometers echt flink bovengemiddeld zijn. Daarbij denken wij aan meer dan 15.000 kilometers. Let daarop bij het accepteren van jouw autoregeling.
4. Als je minder gaat werken
Als je minder gaat werken, geven werkgevers soms aan dat je een eigen bijdrage moet gaan betalen voor jouw leaseauto. Wij vinden dit alleen realistisch als je minder dan 60% werkt. In ieder geval kan het betalen van een eigen bijdrage nooit evenredig zijn met het percentage dat je minder gaat werken. De vaste kosten voor de auto zijn immers toch al gemaakt. Als je geen privékilometers rijdt met de auto is het invoeren of verhogen van een eigen bijdrage in onze optiek onterecht.
5. Wie mag in de auto rijden
Let op dat de autoregeling geen beperkingen oplegt ten aanzien van wie er in de auto mag rijden. Sommige ondernemingen leggen vast dat uitsluitend de partner en thuiswonende kinderen (minimaal 23 jaar) de auto mogen gebruiken. Dit beperkt de vrijheid en bijvoorbeeld de gelegenheid om je door de buurman in jouw auto naar Schiphol te laten brengen. Uiteraard moet je hier zorgvuldig mee omgaan, zoals je ook met jouw eigen auto zou doen.
6. Verplicht uitlenen aan collega's
In sommige autoregelingen staat dat de auto ter beschikking moet staan voor andere werknemers. Wij vinden dat dit moet kunnen, maar dat je ook moet kunnen weigeren als het je niet uitkomt.
7. Schades en eigen bijdrage
Let op: bij schades die in werktijd gereden zijn mag geen eigen bijdrage doorberekend worden. Bij schades in privétijd staat in sommige autoregelingen dat het eigen risico doorbelast wordt. De vraag is na hoeveel schades dit reëel is en hoe hoog het eigen risico dan mag zijn. Wij vinden het doorbelasten van een eigen risico realistisch vanaf de derde schade per jaar. Verder is een eigen risico voor een bedrijf vaak hoger dan voor een consument. Een eigen risico mag maximaal een hoogte hebben van € 136,-. Leg vast hoeveel niet-verhaalbare schades per jaar acceptabel zijn. Let er ook op dat de uitsluitingen niet te ruim gedefinieerd zijn. Alcoholgebruik boven de wettelijke normen is een reguliere uitsluiting, roekeloos rijden is bijvoorbeeld al moeilijker meetbaar.
8. Een duurdere auto
Als je door hobby, gezinssamenstelling of persoonlijke voorkeur een auto nodig hebt die net buiten de norm valt, dan vinden wij het realistisch dat je tot 20% af moet kunnen wijken van deze norm als je dit zelf bijbetaalt. Jij betaalt immers belasting over het privégenot van de auto.
9. Onmiddellijk inleveren
In sommige autoregelingen staat vermeld dat als je op non-actief wordt gesteld of ontslagen de auto onmiddellijk moet inleveren. Deze beide redenen kunnen echter buiten jouw schuld plaatsvinden. Wij zijn daarom geen voorstander van het woord "onmiddellijk" Je heeft door de bijtelling recht op privégenot van de auto en men kan niet verwachten dat je op stel en sprong een andere auto aanschaft. Als er in jouw autoregeling over een eventuele boeteclausule gesproken wordt, adviseren wij jou om deze niet te accepteren. Eventueel kan je toe laten voegen: " alleen geldig indien het ontslag op staande voet betreft".
10. Inleveren auto
Als jij jouw auto inlevert, vul dan een formulier in en laat degene die de auto inneemt hierop tekenen. Meld op het formulier minimaal de kilometerstand, datum en eventueel aanwezige schade. Bij discussies achteraf kan je zo altijd bewijzen dat jij de auto in juiste conditie hebt achtergelaten.
11. Eigen accessoires meeverzekerd
Zorg ervoor dat accessoires die jouw privé-eigendom zijn (niet in het leasetarief op genomen), wel met de auto zijn meeverzekerd. In veel leasecontracten is dit tot een bepaald bedrag gratis het geval.
12. Afkoopregeling
Let erop dat er geen onredelijke afkoopregeling in het contract staat. Elders op onze site vind je veel informatie over afkoopregelingen. Teken niet als de afkoopregeling niet in orde is.