Eerlijke bijtelling
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-4 of 4
Dec 22nd 2013, 13:44 | |
2486 PaulLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 2 |
Op Reiskostenblog breek ik een lans voor een rechtvaardigere berekening van het genoten privévoordeel van een auto van de zaak. Ik stel voor om dit te doen volgens de formule: bijtelling = CO2-waarde x aantal privé-kilometers. Uit professionele hoek krijg ik al aardig wat support hiervoor. Wellicht dat (leden van) de VAvdZ zich ook hierbij willen aansluiten. |
Mar 6th 2014, 14:03 | |
8110 MarcelLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 31 |
Ben op zich heel positief over Uw benadering want je geeft de mensen meer keuze vrijheid in zowel het aantal gereden privé kilometers als ook het soort auto (lees min of meer milieuvriendelijk) men aanschaft. Alleen betreffende voorbeeld 3 in Uw blog het volgende als je slechts 3.500 kilometers per jaar rijd en toch al 14% bijltelling moet betalen over een "leuke" auto van bijvoorbeeld € 60.000 betekend dit bij een inkomstenbelastingschaal van 52% een belasting van € 4.368 of te wel € 1,25 per kilometer. Dan moet je wel een erg grote liefhebber zijn om een rondje privé te gaan touren! Bovendien staat dit toch wel in schril contrast met de wettelijke kilometervergoeding van € 0,19. Hierbij wil ik nog aantekenen dat het soort auto niet altijd een keuze is d.w.z.: Het lijkt mij bijvoorbeeld niet zo'n goede indruk maken als ik mijn "status-gerichte" klanten uit onder meer Rusland en China van Schiphol haal met een 14% bijtellings autootje. Als Nederlander begrijp ik die keuze maar die klant krijgt hierdoor wel een indruk dat het allemaal niet zo best loopt bij ons. Bovendien bezoek ik zakelijk 3 keer per jaar mijn klanten in Duitsland en Oostenrijk om dit met een heel licht ecobenzinemotertje te doen is ook geen echte keuze. Dus op dit moment rijdt ik bewust geen (< 500 km) privé kilometers en zal dat afhankelijk van de kosten het zij in beperkte mate al dan niet gaan doen. |
Sep 15th 2014, 19:42 | |
15602 GeorgeLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Ik kan het er niet mee eens zijn! Al deze systemen verijzen een kilometer administratie en daar ben ik fel op tegen. Elke vorm die dus uit gaat van een verrekening per kilometer steun ik niet. Ik kan daarom ook niet achter de standpunten staan van de auto van de zaak die dit ook graag willen. Het moet mogelijk zijn om voor een redelijk vast bedrag gewoon in de auto te kunnen rijden zonder dat je gestraft wordt voor elke privé kilometer die je rijd. Ik vind het risico te groot dat de belasting dienst de administratie afkeurt en je nog een naheffing krijgt ook terwijl je ter goedertrouw gehandeld hebt. Dat hebben we al eens mee gemaakt in het verleden en was een regel rechte drama. Dit moet je dus niet willen. Ik wil dus ook de vereneging auto van de zaak vragen hun standpunt te herzien. Hier zitten niet veel leden op te wachten en geeft weer te veel administratie wat te fout gevoelig is. |
Sep 15th 2014, 20:56 | |
6094 DusreedsLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Mee eens! ik rij de gehele dag en ik zal echt niet voor de lol in groningen een koffie gaan halen of een rondje IJselmeer rijden omdat ik me verveel. Nu moet ik of altijd ongeacht mn km het zelfde betalen of een prive auto aan schaffen. dat is voor het rijk het aantrekkelijkst. (60% betaalt bijtelling omdat het te ingewikkeld is om elke rit bij te houden en elke afwijking van de "standaardroute" te archiveren maar rijdt zeker geen pretkilometers. 20ct/km is omgerekend 200 euro/mnd => 1000km prive per maand! als we gaan betalen wat de baas ONS betaald voor genoten kilometers.. wedden dat het rijk miljarden misloopt! Dus die EERLIJKE aanpassing komt er zeker niet. Ik weet zeker dat ze met die camera systemen allang alle leasekentekens gevolgd hebben in combinatie je bedrijfsegegevens en ingeschat hoeveel werkelijke privekm er gemiddeld gemaakt worden door ons lease rijders. Omdat ze zeker niet minder maar eerder meer geld willen binnen halen zal de prijs /km zodanig ingeschaald worden dat het te verwachte dalen van privekm door bewuster kiezen en niet van "alles is al betaald dus gaan met die banaan", ook meegenomen word. Dus het zal eerder 50ct/km worden. (nog gem. 400km/mnd maar dat is 12km/dag en al wat krapper met sportclub van kids en je zelf... :) Ik heb al een black box dus misschien moet je een keuze aanbieden: blackbox: mogelijkheid tot betalen per privekm. geen blackbox: vast bedrag per maand. (overigens bij veel lease rijders is de auto lang niet zo makkelijk prive te gebruiken als iedereen denkt. service auto's zijn vaak tot aan de achterbank aan toe volgestouwd en je moet eerst 30min leeg ruimen voordat je weg kan.) Keuze is vaak alleen weggelegd voor verkopers/managers/directie maar niet voor service buitendienst. Dus goedkoper rijden is er gewoon niet bij. De grijskenteken omzetting naar geel belasten heeft geresulteerd dat er bij veel woonwijken extra (aldanniet oude) priveauto's bijgekocht werden omdat de vw transporter van de zaak een cataloguswaarde van 40:000-60:000 euro behelste wat belachelijke bijtelling opleverde (mijn renault traffic was 46.000 wat een dubbele bijtelling opleverde tenopzichte van een volledig volgestouwde Renault megane.) En het rijk was weer blij! dubbele omzet voor verzekeringen=> btw! extra omzetbelasting en wegenbelasting. (Alleen het milieu was wat minder met die oude auto's die olie lekken en zeker geen greenline's zijn.) Dus spaar me de milieu praat en de eerlijke verdelings argumenten en zeg (de ministers) gewoon dat het rijk ons weer wilt uitwringen omdat het weer kan. Elke subsidie uit europa en elke verplichting uit EU zal gebruikt worden om per saldo later gewoon weer zoveel mogelijk geld binnen te halen. (citroen C1 is een prachting voorbeeld: geen wegenbelasting! jaja totdat er teveel in zo'n autootje gingen rijden. Dus honderden mensen zitten vast aan zo'n duurdere microdiesel zonder de kilometers om het brandstof voordeel er uit te halen. Electrisch rijden: 1 grote subsidiepot. en die moet ergens weer uit gevuld worden. Straks als de lease auto's weer terug gebracht worden ontdekt iedereen dat die accupakketten "versleten" zijn en dat de 4 jaar oude hybrids voor veel geld moeten worden gerefurbist om aan de niets vermoedende particulier verkocht te worden die vervolgens stiekum toch bpm ed moeten betalen omdat de "regelgeving" aangescherpt is. Eén gouden regel word in acht genomen door de bedenkers van het rijk: men wil ons niet uit de auto hebben maar wel zoveel mogelijk verdienen aan het bezit en gebruik! En "milieu" is het toverwoord om alle acties te vergoeilijken |
Displaying 1-4 of 4