21528 Remco
Joined: | Mon, May 4th 2015, 08:41 | Total Topics: | 1 | Roles: | Lid Vzr |
Last Login: | Mon, Mar 1st 2021, 12:04 | Total Posts: | 6 | Moderates: | N/A |
Latest Topics
Topic | Created | Posts | Views | Last Activity |
---|---|---|---|---|
Afkoopsom leaseauto voor mijn rekening? | Feb 24th 2021, 14:35 | 1 | 1,592 | on 24/2/21 |
Latest Posts
Topic | Author | Posted On |
---|---|---|
Afkoopsom leaseauto voor mijn rekening? | 21528 Remco | on 24/2/21 |
Ik heb ontslag genomen bij mijn huidige werkgever en rij een leaseauto. In het arbeidsreglement staat dat ik mij maximaal moet inspannen om het verschil tussen de boekwaarde en handelswaarde te vergoeden en dat mijn werkgever dat mag inhouden van toekomstige (salaris) betalingen. Nu heb ik begrepen dat dergelijke regelingen expliciet moeten worden overeengekomen middels een ondertekend contract. Is dat juist? Voor zover ik weet heb ik voor deze specifieke auto nooit een overeenkomst getekend. Is dat nog een factor? Als er in mijn arbeidscontract staat dat het arbeidsreglement onderdeel uitmaakt van de arbeidsovereenkomst, is dat nog een factor (het contract zou ik moeten opzoeken, is al bijna 15 jaar geleden...) Nog meer zaken waar ik naar kan kijken om te bepalen of ik wel/niet verplicht ben om de afkoopsom te bepalen? Bedankt, Remco Spruit |
||
Plugin Hybrids | 7629 Marijn | on 27/8/15 |
Dat hoor je vaak dat ze een minimaal bedrag moeten binnen harken. Maar dat dat klopt toch niet. Dan hadden ze bij de invoering van de 0% bijtelling gelijk een compensatiemaatregel moeten invoeren. Je kunt van tevoren wel weten dat de 0, 7 en 14% auto's populair gaan worden en een flink gat gaan slaan in het bedrag dat de bijtelling oplevert. Ze kunnen beter de hypotheekrenteaftrek afschaffen, levert veel meer op ;-) (off topic trouwens...). Het was gewoon een verkeerde maatregel voor een goed doel. | ||
Plugin Hybrids | 7629 Marijn | on 3/7/15 |
Een V60 en een Prius zijn ook niet bepaald dezelfde auto met als enige verschil plug-in of niet. Als A naar B het criterium is, dan wil ik bijtelling over 1 paar schoenen ;-) Elektrisch rijden is geen eindstation verwacht ik. In de toekomst zullen er ongetwijfeld efficiëntere manieren komen, al dan niet op waterstof. Waterstof is wel een goede kandidaat. Volgens mijn beperkte kennis is de grootste bottleneck hier dat de productie van waterstof veel energie kost waardoor het rendement nog laag is Maar als je zon/wind/waterkracht daarvoor kunt gebruiken komen we al een heel eind denk ik. |
||
Plugin Hybrids | 7629 Marijn | on 3/7/15 |
@Herman. Je zegt correct dat het privévoordeel van een plug-in hetzelfde is als van een niet plug-in. Dit klopt wat mij betreft. Dus onder de streep zou ik evenveel moeten betalen voor mijn plug-in als mijn buurman voor dezelfde auto maar dan zonder stekker. Met een gelijk bijtellingspercentage lukt dat niet. Ik moet er ook aan toevoegen dat 7% bijtelling voor een plug-in wel weer erg laag is Als je een plug-in koopt, dan doe je dat voor het milieu, en niet voor je portemonnee. Financieel niet interessant, je moet behoorlijk wat elektrische kilometers maken om het verschil in aanschafprijs eruit te halen. Een plug-in leasen doe ik in ieder geval in eerste instantie voor mijn portemonnee. Op de tweede plaats voor het milieu. Omdat ik slechts 25 km van mijn werk af woon verwacht ik bijna 95% van mijn zakelijke kilometers elektrisch af te kunnen leggen. Ook lijkt het mij een sport om zover mogelijk op een lading te komen, maar de praktijk moet uitwijzen of ik me aan dat voornemen ga houden ;-) "Kilometerbijtelling" lijkt mij ook de meest eerlijke manier om het privévoordeel te belasten. Hierbij blijft wat mij betreft het verschil tussen een "gewone" auto en een milieuvriendelijker variant bestaan. |
||
bijtelling | 4253 Bert | on 20/6/15 |
@Bert. Ik heb zelf verzocht om mijn contractduur van de auto die ik nog moet gaan rijden op 5 jaar te zetten i.p.v. de gebruikelijke 4 jaar (vanwege de lage bijtelling van de auto, maar dat terzijde). Een auto leasen voor 5 jaar scheelt een stuk in het maandbedrag t.o.v. 4 jaar. Je werkgever gaat dan ook een redelijk aantal euro's minder per maand betalen voor de auto. Dit betekent mogelijk dat het maandbedrag zelfs onder de grens voor jouw budget komt en je eigenlijk over de hele periode van 5 jaar niets zou hoeven te betalen. Mogelijk staat er in het leasereglement zelfs iets over geld krijgen van de werkgever indien je auto onder het leasebudget blijft. Maar het blijft een lastige kwestie, werkgevers hebben toch een machtspositie. |