Plugin Hybrids
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-10 of 10
Jun 19th 2015, 20:33 | |
7629 MarijnLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 2 |
Dat de bijtelling voor Plugin Hybrids omhoog gaat is toch logisch. Hoe meer mensen er gebruik van maken, des te minder geld komt er binnen bij de overheid en dat moet gecompenseerd worden. Maar bijtelling is voor prive gebruik, dus zou onafhankelijk van hoe zuinig of onzuinig je auto is, moeten zijn. Beter is te kijken hoeveel iemand er prive gebruik van maakt. Des te meer zou ook meer bijtelling moeten betekenen. Los van de vraag HOE zuinig voor het milieu die hybrides en elektrische auto's zijn. Opwekken van stroom kost ook geld en het maken van accu's is nou niet bepaald milieu vriendelijk. Om nog maar te zwijgen over het gewicht van dergelijke auto's. |
Jun 20th 2015, 16:47 | |
21528 RemcoLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 6 |
Ik ben het deels met je eens. De bijtelling dient om het privé voordeel te belasten. Een percentage van de cataloguswaarde van de auto is een redelijk uitgangspunt. Om het af te maken zou er ook rekening gehouden moeten worden met de daadwerkelijk gereden privékilometers, maar dat is een aardige administratieve rompslomp en nodigt uit tot fraude. Toch ben ik binnen dit kader wel voorstander van een ander bijtellingspercentage voor milieuvriendelijke(re) auto's. Voorbeeld: ik ga straks een Ford C-Max Energi rijden, een plug-in hybride. Het privévoordeel van deze auto is gelijk aan het privévoordeel van een gewone C-Max, maar de cataloguswaarde is een kleine 10k hoger. Moet ik dan meer betalen? Ook is mijn privévoordeel iets minder vanwege minder kofferbakruimte en het elke dag opladen. Maar dit is kruimelwerk. |
Jul 2nd 2015, 17:31 | |
9627 SandraLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 10 |
VZR maakt zich hard voor een lagere bijtelling in % voor de plug-in, zodat het absolute bedrag in bijtelling lager ligt dan dat van dezelfde auto met een reguliere aandrijving. Precies in lijn met wat Remco schrijft, |
Jul 3rd 2015, 09:21 | |
4336 HermanLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
Mijn persoonlijke mening op dit vlak: Het is vreemd dat het leasen van milieuvriendelijke auto's, zoals men de plug-in hybrid betiteld, een lager bijtellingspercentage als gevolg zou hebben. Je betaald een bijtelling aan de hand van een cataloguswaarde van de auto voor het privevoordeel wat je hier van geniet. Dat de overheid hierbij nog een schifting maakt in de uitstoot voor het bijtellingspercentage maakt het alleen maar listiger maar dat neemt niet weg dat het prive voordeel wat je geniet van een plug-in hybrid exact hetzelfde is als een niet hybride variant van diezelfde auto. Het verschil zit hem in de aanschafprijs tussen deze twee auto's waarbij uiteraard de hybride variant duurder is door de extra componenten die hem hybride maken waardoor de bijtelling hoger uitvalt. Maar laten we wel wezen, je koopt of leased toch een hybride voor het milieu! en niet voor je portemonnee? Retorische vraag waar ik het antwoord zelf ook al op weet: Het gaat eenieder om het geld wat die persoonlijk bespaard door het rijden van een plug-in hybrid. Daarom heb ik persoonlijk dus ook geen enkel probleem dat een plug-in hybrid net zo zwaar belast wordt als hetzelfde model zonder de plug-in hybrid componenten. Bijtelling op basis van gereden kilometers (dat is toch vaak het uitgangspunt voor lease rijders die relatief weinig privé kilometers rijden) is mijns inziens alleen mogelijk door het inbouwen van een box waarbij je aangeeft of je rit zakelijk dan wel privé is en waarbij de gegevens, laten we zeggen, eens per week automatisch ge'upload worden naar de belastingdienst. Privacy is naar mening hier ondergeschikt en maakt onderdeel uit van de overeenkomst die je maakt met de belastingdienst en werkgever zodra je een met een lease auto gaat rijden. Dit betekent uiteraard ook dat de 500km vrijstelling niet meer mogelijk is waardoor eenieder gaat betalen naar gebruik met de daarvoor geldende bijtellingspercentages. Het enige alternatief in de hiervoor door mij geschetste situatie is namelijk de optie; geen box laten inbouwen, maar dan wel een maximale bijtelling op de lease auto van bijvoorbeeld 25%, ongeacht de uitstoot. Afgezien van de bijtelling is men dan vrij van bemoeienis van de overheid. |
Jul 3rd 2015, 11:20 | |
21528 RemcoLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 6 |
@Herman. Je zegt correct dat het privévoordeel van een plug-in hetzelfde is als van een niet plug-in. Dit klopt wat mij betreft. Dus onder de streep zou ik evenveel moeten betalen voor mijn plug-in als mijn buurman voor dezelfde auto maar dan zonder stekker. Met een gelijk bijtellingspercentage lukt dat niet. Ik moet er ook aan toevoegen dat 7% bijtelling voor een plug-in wel weer erg laag is Als je een plug-in koopt, dan doe je dat voor het milieu, en niet voor je portemonnee. Financieel niet interessant, je moet behoorlijk wat elektrische kilometers maken om het verschil in aanschafprijs eruit te halen. Een plug-in leasen doe ik in ieder geval in eerste instantie voor mijn portemonnee. Op de tweede plaats voor het milieu. Omdat ik slechts 25 km van mijn werk af woon verwacht ik bijna 95% van mijn zakelijke kilometers elektrisch af te kunnen leggen. Ook lijkt het mij een sport om zover mogelijk op een lading te komen, maar de praktijk moet uitwijzen of ik me aan dat voornemen ga houden ;-) "Kilometerbijtelling" lijkt mij ook de meest eerlijke manier om het privévoordeel te belasten. Hierbij blijft wat mij betreft het verschil tussen een "gewone" auto en een milieuvriendelijker variant bestaan. |
Jul 3rd 2015, 13:46 | |
4336 HermanLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
@Remco: Aangezien er een verschil zit in de cataloguswaarde van een hybrid vs non-hybride kan het niet zo zijn dat je hetzelfde bedrag gaat betalen. De fiscus heeft hier duidelijk bepaald dat men een bijtelling krijgt over de cataloguswaarde van de auto. Je kunt, even als (slecht ;-) voorbeeld, niet een Volvo v60 Plug-in Hybrid leasen en de bijtelling betalen over een Toyota Prius omdat die hetzelfde privé voordeel heeft. (Met beide auto's kun je in de basis van A naar B rijden). Dus het uitgangspunt is en blijft de cataloguswaarde van de auto die ter beschikking wordt gesteld en hier kan ik mij ook in vinden. Ik heb de nodige collega's die een plug-in hybrid rijden puur voor het financiële gewin die het ze oplevert en niet voor het milieu. En eerlijk is eerlijk, ik kan het ze niet kwalijk nemen. De fiscus bepaald de voorwaarden voor de bijtelling en mijn collega's maken hier dankbaar gebruik van. Voor +- €300,- netto bijtelling kunnen ze hedendaags een 'dikke' auto rijden. En wat betreft het elektrisch rijden met de plug-in hybrids; Dit is bij hun een druppel op een gloeiende plaat aangezien het woon/werk verkeer door de afstand niet volledig (lees: volledig niet) elektrisch afgelegd kan worden. Overigens hulde voor de mensen die WEL netjes elektrisch kunnen rijden met hun plug-in hybrids en proberen elektrisch bij de laden wanneer de auto geparkeerd staan. Dit is echter in algemene zin niet het geval. Ik zal echter hier niet het goede voorbeeld kunnen geven aangezien ik zelf niet overtuigd ben van de hybride technieken. Mijn voorkeur gaat initieel uit naar waterstof oplossingen en volledig elektrische auto's op de tweede plaats. Ik ben met je eens dat kilometerbijtelling de meest eerlijke manier is, echter ik verwacht niet dat dit op korte termijn (komende 10 jaar) gaat gebeuren. |
Jul 3rd 2015, 13:59 | |
21528 RemcoLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 6 |
Een V60 en een Prius zijn ook niet bepaald dezelfde auto met als enige verschil plug-in of niet. Als A naar B het criterium is, dan wil ik bijtelling over 1 paar schoenen ;-) Elektrisch rijden is geen eindstation verwacht ik. In de toekomst zullen er ongetwijfeld efficiëntere manieren komen, al dan niet op waterstof. Waterstof is wel een goede kandidaat. Volgens mijn beperkte kennis is de grootste bottleneck hier dat de productie van waterstof veel energie kost waardoor het rendement nog laag is Maar als je zon/wind/waterkracht daarvoor kunt gebruiken komen we al een heel eind denk ik. |
Aug 27th 2015, 14:26 | |
15177 W.Lid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Je kunt ook nog nadenken over een bijtelling aan de hand van het werkelijk aantal elektrisch gereden kilometers. Ik heb een BMW i3 en heb op dit moment iets meer dan 96 % elektrisch gereden. De rest op de 'hulpmotor'. Het gereden aantal kilometers op bezine en op elektriciteit wordt door de auto keurig bijgehouden en kan worden uitgelezen. Het wordt er administratief natuurlijk allemaal niet eenvoudiger op. Maar dat geldt voor veel van de aangedragen methoden. Echter domweg een hoog percentage voor zo'n beetje alle auto's lost het ook niet op. |
Aug 27th 2015, 19:31 | |
7629 MarijnLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 2 |
Fantastische insteken allemaal, maar laten we nou eerlijk wezen. Uiteindelijk moet de staat gewoon een minimaal bedrag aan belasting binnenhalen. Zeker nu ze op de hybride's en elektrische auto's zoveel "gemist" hebben en nu nog steeds missen. |
Aug 27th 2015, 21:32 | |
21528 RemcoLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 6 |
Dat hoor je vaak dat ze een minimaal bedrag moeten binnen harken. Maar dat dat klopt toch niet. Dan hadden ze bij de invoering van de 0% bijtelling gelijk een compensatiemaatregel moeten invoeren. Je kunt van tevoren wel weten dat de 0, 7 en 14% auto's populair gaan worden en een flink gat gaan slaan in het bedrag dat de bijtelling oplevert. Ze kunnen beter de hypotheekrenteaftrek afschaffen, levert veel meer op ;-) (off topic trouwens...). Het was gewoon een verkeerde maatregel voor een goed doel. |
Displaying 1-10 of 10