18321 Sjoerd
Joined: | Wed, Sep 17th 2014, 08:50 | Total Topics: | 0 | Roles: | Lid Vzr |
Last Login: | Wed, Sep 17th 2014, 09:14 | Total Posts: | 1 | Moderates: | N/A |
Latest Posts
Topic | Author | Posted On |
---|---|---|
Bijtelling na 2016 | 15240 Martin | on 17/9/14 |
De bijtelling van de auto van de zaak is ingesteld omdat de auto wordt gezien als loon in natura. Vroeger betaalde je aan het einde van het jaar een x percentage over de aankoopwaarde aan de belastingdienst. Als je het handig deed sloot je een koopsompolis af waardoor je geen belasting betaalde. Deze zaken kosten teveel geld... Nu is de bijtelling veranderd en betaal je maandelijks via je werkgever de bijtelling. En hierover worden ook nog eens sociale premies e.d. geheven wat vroeger niet het geval was. M.a.w. als leaserijder ben je meer gaan betalen. De overheid pakt alleen die groepen die zij gemakkelijk kan beroven. Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat alle lage tarieven worden afgeschaft. De overheid heeft het over het verschuiven van de belasting op arbeid zodat werknemers goedkoper worden en meer mensen kunnen gaan werken. Financieren wil men dit door 10 miljard EURO te verschuiven naar meer lasten op consumptie en EUR 5 miljard als smeermiddel. Aangezien in dit land alles budget neutraal moet verlopen kun je op je vingers natellen dat autorijden consumeren is en dat de lagere categorieën er op termijn aangaan... De lagere bijtelling voor energie zuinige auto's klinkt natuurlijk sympathiek want het is goed voor het milieu roeptoetert de overheid. Maar wat blijkt als men massaal hiervan gebruik gaat maken derft de overheid inkomsten.. Namelijk minder BPM, minder BTW en minder bijtelling. Bijtelling op basis van privé kilometers hebben we al gehad en is afgeschaft. Dat was te lastig om te controleren voor de overheid. Een elektronische ritten registratie, ik denk dat er veel mensen zijn die dit niet willen vanwege privacy. En wordt er in de toekomst wederom gedifferentieerd op privékilometers, en de mensen gaan daadwerkelijk minder rijden dan derft de overheid wederom inkomsten en komt er wel weer een nieuwe regeling om geld binnen te halen. M.a.w. de (lease) autorijder is vogelvrij en een goede melkkoe voor de staatskas! |