5600 Patrick
Joined: | Thu, Jan 10th 2013, 11:42 | Total Topics: | 1 | Roles: | Lid Vzr |
Last Login: | Thu, Jan 10th 2013, 12:15 | Total Posts: | 2 | Moderates: | N/A |
Latest Topics
Topic | Created | Posts | Views | Last Activity |
---|---|---|---|---|
Bijtelling belasting progressief | Jan 10th 2013, 12:13 | 3 | 3,699 | on 12/1/13 |
Latest Posts
Topic | Author | Posted On |
---|---|---|
Bijtelling belasting progressief | 5600 Patrick | on 10/1/13 |
De laatste tijd lezen we veel veel over de leaseauto en de daadwerkelijk gereden privékilometers. Het idee is om de leaserijder te belasten naar rato van de gereden privékilometers. Op zich is dat rechtvaardig. Als ik substantieel meer kilometers privé rijdt en mijn collega die aanzienlijk minder kilometers rijdt, dan is het zeker vreemd te noemen als hij dezelfde bijtelling betaald. Maar dat is hier niet mijn punt. Dit was wel de aanleiding om mijn onderwerp in te brengen. Wanneer we het hebben over te betalen wat je gebruikt, om het maar even zo te noemen. Vind ik het ook rechtvaardig, dat de belasting een progressieve regeling in het leven roept. Want als ik dezelfde bijtelling betaal voorr een leaseauto die al vier jaar oud als toen deze nieuw was. Dus wordt nog steeds de aanschafprijs gerekend bij aangaan van het leasecontract. Ik vind dat op zijn minst vreemd. De afschrijving en/of marktwaarde auto is na vier jaar ongeveer 40%. Daarmee zou mijn bijtelling ook moeten afnemen. Waarschijnlijk wordt hier het principe gebruikt je rijdt er mee en ook privé of deze leaseauto oud of nieuw is, je hebt er het gemak van. |
||
Is de navigatie update onderdeel van het onderhoud? | 13874 J.M. | on 10/1/13 |
Beste Martin, We hebben met twee zaken te maken. Een update van het navigatiesysteem in zijn geheel en ook zoals in mijn geval een jaarlijks terugkerend abonnement voor Live services van in dit geval de TomTom die vast is ingebouwd in mijn leaseauto. In beide gevallen ben ik van mening dat dit onderdeel uitmaakt van de leaseauto en onze werkzaamheden. Nu wordt het navigatiesysteem door de werkgever vermoed ik als accesoires gezien en de vraag is of dit dan een essentieel onderdeel is van de leaseauto. We zitten in een veranderde wereld. Tegenwoordig hebben de meeste leaseauto's standaard een navigatiesysteem ingebouwd. Daar hebben wij als leaserijders geen invloed op. Als deze niet wordt geupdate dan hebben we een onderdeel in de leaseauto dat niet goed functioneerd. Voor mijn gevoel is dat hetzelfde als een motormanagement update. Waar volgens mij het verschil zit is, dat de navigatie een onderdeel is van een externe partij. Waar het motormanagement onderdeel is van de autofabrikant zelf en deze update gewoon mee wordt uitgevoerd bij de servicebeurt. Voor het Live abonnement ligt dat anders. Ik heb daar zelf voor gekozen en zie daar persoonlijk zeker de meerwaarde van in. Ik kan veel beter mijn ritten inschatten op basis van aankomsttijden omdat ik altijd actueel mijn informatie krijg over de files die ik onderweg tegenkom. Ik kan eenvoudig alternatieven laten zoeken. Ook de "google" zoekfunctie is voor mij persoonlijk een welkome extra optie om snel een gewenste bestemming te laten zoeken. Ondanks dat probeer ik ook bij mijn werkgever ook het abonnement declarabel te maken omdat ik van mening ben dat dit vergelijk het met de carkid in de leaseauto een essentieel onderdeel is om onze werk goed te kunnen uitvoeren. Vriendelijke groet, Patrick. |