Bijtelling belasting progressief
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-3 of 3
Jan 10th 2013, 12:13 | |
5600 PatrickLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 2 |
De laatste tijd lezen we veel veel over de leaseauto en de daadwerkelijk gereden privékilometers. Het idee is om de leaserijder te belasten naar rato van de gereden privékilometers. Op zich is dat rechtvaardig. Als ik substantieel meer kilometers privé rijdt en mijn collega die aanzienlijk minder kilometers rijdt, dan is het zeker vreemd te noemen als hij dezelfde bijtelling betaald. Maar dat is hier niet mijn punt. Dit was wel de aanleiding om mijn onderwerp in te brengen. Wanneer we het hebben over te betalen wat je gebruikt, om het maar even zo te noemen. Vind ik het ook rechtvaardig, dat de belasting een progressieve regeling in het leven roept. Want als ik dezelfde bijtelling betaal voorr een leaseauto die al vier jaar oud als toen deze nieuw was. Dus wordt nog steeds de aanschafprijs gerekend bij aangaan van het leasecontract. Ik vind dat op zijn minst vreemd. De afschrijving en/of marktwaarde auto is na vier jaar ongeveer 40%. Daarmee zou mijn bijtelling ook moeten afnemen. Waarschijnlijk wordt hier het principe gebruikt je rijdt er mee en ook privé of deze leaseauto oud of nieuw is, je hebt er het gemak van. |
Jan 10th 2013, 13:41 | |
7280 BLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Helemaal eens met jouw stelling. Daarnaast lijkt het mij ook zinnig een staffel te kiezen die ertoe uitlokt om de prive auto te laten staan. Persoonlijk zou ik er daarom voorkeur aan geven de volgende indeling te hanteren waarbij vervolgens de restwaarde volgens het idee van PAtrick wordt doorgerekend. 0-500 km 0% bijtelling 501-5.000 km 10% bijtelling 5.001-10.000 km 15% bijtelling 10.001-onbeperkt 20% bijtelling. |
Jan 12th 2013, 13:25 | |
2320 JanLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 40 |
@Patrick, dan wordt het wel ingewikkeld, want dan hebben we naast de CO2-uitstoot en het aantal privékm's nog een derde variabele... En ook over die CO2-uitstoot kun je het debat voeren of het wel eerlijk is dat iemand die een auto heeft met slechts 1 gram/km meer uitstoot dan zijn collega toch 5 of 6 procentpunten meer bijtelling heeft. Als je dit allemaal mee zou willen wegen, ontkom je er als overheid niet aan om een formule voor de bijtelling te maken waarbij zowel het aantal grammen CO2-uitstoot, het aantal privékm's en in jouw visie de leeftijd van de auto wordt 'gewogen'. Ik vermoed dat men daar niet aan wil, omdat dit het systeem bepaald niet eenvoudiger maakt. |
Displaying 1-3 of 3