6081 Edwin

Joined: Mon, Dec 12th 2011, 13:48 Total Topics: 1 Roles: Lid Vzr
Last Login: Wed, Apr 8th 2015, 06:37 Total Posts: 5 Moderates: N/A

Latest Topics

Topic Created Posts Views Last Activity
eigen risico clausule Mar 25th 2015, 08:56 1 3,546 on 25/3/15

Latest Posts

Topic Author Posted On
Van 500 km regeling naar prive bijtelling 7292 Sander on 25/3/15
Toch even een verheldering op deze discussie, wellicht goed voor mensen die via zoekfunctie op dit topic komen;

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/hoe_werkt_de_regeling/u_krijgt_in_de_loop_van_een_kalenderjaar_een_andere_auto_van_de_werkgever

Daar staat duidelijk dat Herman gelijk heeft; het totaal aantal kilometers per jaar telt. In geval van wisseling van een 25% naar een 14% auto halverweg maart geldt dat 2,5 maand 25% bijtelling verschuldigd is, en 10,5 maand 14%. Bij prive gebruik vanaf halverwege maart is dus ook bijtelling over de oude auto verschuldigd. Vanaf 1 januari mag je weer wisselen.
inname leaseauto 1088 Tom on 25/3/15
Volgens mij kan zo'n eenzijdige wijziging alleen maar van toepassing zijn op nieuwe gevallen. Redelijkerwijs zou er voor bestaande gevallen een andere regeling moeten gelden omdat anders zo'n bezuiniging over de rug van werknemers wordt verdiend. Er moet dus een alternatief zijn, en ook een (goede!) kilometervergoeding kan in mijn beleving zo'n alternatief zijn (maar alleen als je te weinig km rijdt voor een leaseauto en als het voor de uitvoering van je werk niet per se noodzakelijk is).
Einde auto van de zaak door vermindering kilometers 17115 Daphne on 25/3/15
Bij de meeste (grote) bedrijven is in de arbeidsvoorwaarden iets opgenomen als verschillende leaseauto's of budgetten voor verschillende functies of loonschalen. Bij wijziging van de functie kan in mijn beleving dus prima het recht op een auto wijzigen. Dat hoeft niet in een nieuw contract te worden vastgelegd of te worden gecommuniceerd met de OR; het staat immers al in je (C)AO.

Of het redelijk is weet ik niet; ik vind de 19 cent wel erg mager en kan ik derhalve moeilijk als serieus alternatief beschouwen. Maar desondanks; het is heel waarschijnlijk dat ook deze 19 cent gewoon in de (C)AO staat.

Het ligt er dus maar helemaal aan wat er vooraf is afgesproken tussen jou en werkgever. De kans is best groot dat ze gewoon in hun recht staan, hoe vervelend ook.
Prive gebruik en deze voorwaarden 12545 Maarten on 25/3/15
Ik heb eens met mijn leasemaatschappij gebeld met een soortgelijke vraag. Het beste kun jij dat ook doen, want zij zijn uiteindelijk de eigenaar van de auto. Het antwoord wat ik kreeg was dat het verzekeringstechnisch gezien geen bal uitmaakt. De leasemaatschappij en diens verzekeraar maakt het helemaal niet uit wie er in de auto rijdt, zo lang deze maar een rijbewijs heeft. De leasemaatschappij heeft ook het liefst dat de auto maar zoveel mogelijk kilometers maakt!

De bovenstaande beperking van het gebruik komt van je werkgever om te voorkomen dat er teveel (dure) kilometers worden gemaakt op hun kosten.

Mijn gevoel zegt dat de zin "De werknemer is aansprakelijk voor eventuele ongevallen, schade of andere incidenten die plaatsvinden wanneer de auto door een ander wordt bestuurd." onwettig is; dat kan volgens mij namelijk nooit, tenzij er spake is van opzet of roekeloosheid.
eigen risico clausule 6081 Edwin on 25/3/15
Ik ben bekend met het fenomeen dat een werkgever geen eigen risico mag doorbelasten bij schade tijdens werktijd. Dat geldt voor schades in brede zin, dus ook voor bv tanken van verkeerde brandstof of sleutels in de auto laten liggen. Met dat laatste heb ik helaas al eens te maken gehad.

Mijn werkgever heeft een regeling in de leaseovereenkomst opgenomen, waarin het er op neer komt dat in principe geen eigen risico wordt doorbelast, tenzij je meer dan 3 schades in een kalenderjaar rijdt (ongeacht of de auto privé of zakelijk wordt gebruikt). In geval van privé gebruik is dat dus heel erg netjes, maar ik gebruik mijn auto niet privé. Eigenlijk zou het doorbelasten van schades aan mijn leaseauto dus nooit mogen, ook niet na 3 schades in een jaar. 3 schades in een jaar klinkt wel erg veel, maar ruitschade valt hier bv ook onder en als je dan 60.000km per jaar (zakelijk) rijdt loop je aanzienlijk meer risico dan iemand die maar 20.000 km rijdt.

Maar in een ander geval; stel een collega rijdt privé 3 schades in een jaar, en de 4e vindt plaats tijdens werktijd. Dan zou het eigen risico van deze 4e schade worden doorbelast, terwijl dat in mijn ogen niet mag (bij de eerste 3 in principe wel, maar dat gebeurt dus niet)

Ik vermoed dat dit wordt gedaan om het controleerbaar te houden (en daar heb ik ook best wel begrip voor), maar ik ben erg benieuwd naar de mening van VAVDZ hierover; is dit een redelijke regeling? Zijn er meer bedrijven met een vergelijkbare clausule?

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen