4336 Herman

Joined: Mon, Jun 6th 2011, 07:58 Total Topics: 0 Roles: Lid Vzr
Last Login: Fri, Jan 15th 2016, 13:35 Total Posts: 41 Moderates: N/A

Latest Posts

Topic Author Posted On
Eigen Risico en Fiscus 5627 PGM on 24/9/15
Zoals Ferry al aangeeft zal de werkgever moeten betalen. Zie de volgende linkjes

http://www.cms-dsb.com/schade-aan-de-lease-auto-voor-wiens-eigen-risico-16-05-2013
http://www.hbk.eu/nieuws/schade-aan-de-leaseauto--wie-gaat-dat-betalen
http://www.geld.nl/autoverzekering/goedkoop/schade-aan-auto/schade-leaseauto
Bijtelling 2017 en 500km regeling 8108 Dennis on 4/9/15
Zover bij mij bekend blijft de 500 km vrijstelling gewoon bestaan. Of dit in de nabije toekomst verandert, geen idee maar dat zou zomaar kunnen. De lease wispelturigheid van de overheid is voor mij dan ook een reden geweest om sinds mei dit jaar te stoppen met een lease auto (aflopend contract) en te starten met een mobiliteitsvergoeding. Heerlijk die vrijheid. Misschien is dat een optie om te bespreken met je werkgever?
Plugin Hybrids 7629 Marijn on 3/7/15
@Remco: Aangezien er een verschil zit in de cataloguswaarde van een hybrid vs non-hybride kan het niet zo zijn dat je hetzelfde bedrag gaat betalen. De fiscus heeft hier duidelijk bepaald dat men een bijtelling krijgt over de cataloguswaarde van de auto. Je kunt, even als (slecht ;-) voorbeeld, niet een Volvo v60 Plug-in Hybrid leasen en de bijtelling betalen over een Toyota Prius omdat die hetzelfde privé voordeel heeft. (Met beide auto's kun je in de basis van A naar B rijden). Dus het uitgangspunt is en blijft de cataloguswaarde van de auto die ter beschikking wordt gesteld en hier kan ik mij ook in vinden.

Ik heb de nodige collega's die een plug-in hybrid rijden puur voor het financiële gewin die het ze oplevert en niet voor het milieu. En eerlijk is eerlijk, ik kan het ze niet kwalijk nemen. De fiscus bepaald de voorwaarden voor de bijtelling en mijn collega's maken hier dankbaar gebruik van. Voor +- €300,- netto bijtelling kunnen ze hedendaags een 'dikke' auto rijden. En wat betreft het elektrisch rijden met de plug-in hybrids; Dit is bij hun een druppel op een gloeiende plaat aangezien het woon/werk verkeer door de afstand niet volledig (lees: volledig niet) elektrisch afgelegd kan worden.
Overigens hulde voor de mensen die WEL netjes elektrisch kunnen rijden met hun plug-in hybrids en proberen elektrisch bij de laden wanneer de auto geparkeerd staan. Dit is echter in algemene zin niet het geval. Ik zal echter hier niet het goede voorbeeld kunnen geven aangezien ik zelf niet overtuigd ben van de hybride technieken. Mijn voorkeur gaat initieel uit naar waterstof oplossingen en volledig elektrische auto's op de tweede plaats.

Ik ben met je eens dat kilometerbijtelling de meest eerlijke manier is, echter ik verwacht niet dat dit op korte termijn (komende 10 jaar) gaat gebeuren.
Plugin Hybrids 7629 Marijn on 3/7/15
Mijn persoonlijke mening op dit vlak: Het is vreemd dat het leasen van milieuvriendelijke auto's, zoals men de plug-in hybrid betiteld, een lager bijtellingspercentage als gevolg zou hebben. Je betaald een bijtelling aan de hand van een cataloguswaarde van de auto voor het privevoordeel wat je hier van geniet. Dat de overheid hierbij nog een schifting maakt in de uitstoot voor het bijtellingspercentage maakt het alleen maar listiger maar dat neemt niet weg dat het prive voordeel wat je geniet van een plug-in hybrid exact hetzelfde is als een niet hybride variant van diezelfde auto. Het verschil zit hem in de aanschafprijs tussen deze twee auto's waarbij uiteraard de hybride variant duurder is door de extra componenten die hem hybride maken waardoor de bijtelling hoger uitvalt.

Maar laten we wel wezen, je koopt of leased toch een hybride voor het milieu! en niet voor je portemonnee? Retorische vraag waar ik het antwoord zelf ook al op weet: Het gaat eenieder om het geld wat die persoonlijk bespaard door het rijden van een plug-in hybrid. Daarom heb ik persoonlijk dus ook geen enkel probleem dat een plug-in hybrid net zo zwaar belast wordt als hetzelfde model zonder de plug-in hybrid componenten.

Bijtelling op basis van gereden kilometers (dat is toch vaak het uitgangspunt voor lease rijders die relatief weinig privé kilometers rijden) is mijns inziens alleen mogelijk door het inbouwen van een box waarbij je aangeeft of je rit zakelijk dan wel privé is en waarbij de gegevens, laten we zeggen, eens per week automatisch ge'upload worden naar de belastingdienst. Privacy is naar mening hier ondergeschikt en maakt onderdeel uit van de overeenkomst die je maakt met de belastingdienst en werkgever zodra je een met een lease auto gaat rijden. Dit betekent uiteraard ook dat de 500km vrijstelling niet meer mogelijk is waardoor eenieder gaat betalen naar gebruik met de daarvoor geldende bijtellingspercentages. Het enige alternatief in de hiervoor door mij geschetste situatie is namelijk de optie; geen box laten inbouwen, maar dan wel een maximale bijtelling op de lease auto van bijvoorbeeld 25%, ongeacht de uitstoot. Afgezien van de bijtelling is men dan vrij van bemoeienis van de overheid.
Brandstofvergoeding 20126 Pieter on 26/5/15
Ik denk dat ik de vraag van Pieter wel begrijp. Dit is niet een extra belasting voor de werknemer maar voor de werkgever. Ik kan het op internet niet terugvinden maar wat ik hiervan gehoord heb is dat een werkgever +- €100, per auto waar geen 500km verklaring voor opgesteld is, moet betalen aan de belastingdienst. Dit komt dus bovenop de lease kosten (incl brandstof).

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen