943 Barend

Joined: Wed, Aug 11th 2010, 07:46 Total Topics: 0 Roles: Lid Vzr
Last Login: Sat, Apr 25th 2015, 08:44 Total Posts: 41 Moderates: N/A

Latest Posts

Topic Author Posted On
Afkoop leasecontract voor starter 2108 Jeroen on 25/4/15
Beste Jeroen,

Je vraag is helder, maar de afkoop van je contract heeft niets te maken met je ondernemingsactiviteit. Dus dat als kosten boeken, waar binnen je onderneming geen contract aan hangt, zal je boekhouder niet accepteren schat ik in (ik ben overigens geen boekhouder, maar wel ondernemer). Privé is sinds dit jaar die afkoop ook niet meer aftrekbaar helaas.

Het is wel zo dat een groot aantal leasemaatschappijen bij een "re-lease" auto hele andere acceptatienormen hanteren dan bij een nieuw te bestellen auto. Dus het verhaal voorleggen aan de leasemaatschappij is zeker de moeite waard. Waarschijnlijk zullen ze je dan vragen om een aantal maanden de leasekosten als extra zekerheid vooruit te betalen, maar dat is niet erg, want die kun je wel op je nieuwe zaak boeken. En er is op dat vlak nog wel wat meer mogelijk.

Ik hoop dat je hier iets verder mee komt, mocht je toch nog ergens tegen aanlopen, dan lees ik dat wel.

Barend Lambrechtsen
adviseur VAvdZ
Mogelijkheden bij innameschade 21434 Machiel on 25/4/15
Beste Machiel,

dit is een heel veel voorkomend probleem. Ik kan hier achter de computer de schade niet beoordelen, maar met je gegevens durf ik wel een uitspraak te doen. Als er een deel gespoten moet worden kost dat ongeveer € 300 a 350, (excl BTW) en als het een deel is wat aangrenzende vlakken heeft, in dezelfde hoek, bijvoorbeeld een achterdeur wordt deze vaak uitgespoten om kleurverschil te voorkomen. Dan is de totale kostenpost ongeveer het dubbele.
Als dit volledig spuiten niet nodig is, dan is er de mogelijkheid om een kras in te lakken en te polijsten. De kosten die ze je hiervoor berekenen, zo'n € 190 excl. BTW lijkt mij redelijk. Het is snel ruim 2 uur werk om dat netjes te maken. Uitdeuken zonder spuiten kost overigens ongeveer € 75.
Een 5 cm kras, is wel op de rand van acceptabel of niet. Meestal staat dat wel beschreven in een "schademeter", die bij de grotere leasemaatschappijen transparant beschreven staat (vaak te vinden op de website van de leasemaatschappij). Dat is ook weer afhankelijk van de leeftijd en kilometers van de ingeleverde auto, hoeveel beschadigingen op de auto mogen zitten.

Kort gezegd, het zit inderdaad erg op de rand, maar de herstelkosten voor het inlakken en polijsten lijken me redelijk. Je kan dat overigens heel eenvoudig verifiëren door een schadehersteller te bellen en te vragen wat het kost om een de kras, zoals je die ook hier omschreven hebt, te laten herstellen. In eerste instantie zullen ze vragen om langs te komen met de auto, maar als je aandringt op een redelijk inschatting, geven ze je echt wel een prijs. Misschien heb je een foto gemaakt hebt, dan kan je die mailen of appen. Je kan voordoen dat je een auto met gaan inleveren en dat je wil overwegen de schade zelf eerst te laten herstellen.

Je kan dit natuurlijk ook even met je werkgever bespreken. Ik vind de 2 schade's die je genoemd hebt horen bij normaal gebruik van de auto. De striktheid die de leasemaatschappij hanteert bij het inleveren, is feitelijk niet jou risico. Dus het is best redelijk dat je werkgever (een deel) van de kosten voor zijn rekening neemt.

Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord. Succes ermee,

Barend Lambrechtsen
Eigen bijdrage hoger dan kosten werkgever 2559 Martin on 24/4/15
Beste Martin,

Interessant onderwerp, het mag in ieder geval wel. Dit is een berekeningsmethode die de meeste werkgevers hanteren om de berekening voor die eigen bijdrage eenvoudig te houden. Achterliggende argumentatie: Het is namelijk ook zo, dat als je werkgever een lagere leaseprijs kan bedingen, daar ook weer tegenover staat dat er ook meer voortvloeiende kosten uit voortkomen. Denk aan her-calculaties, of aanpassing van het leasetarief tussen offerte en inzet (dat wil zeggen dat de eerste factuur hoger is dan de offerte, dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een hogere rente). Al die meerkosten zouden ze dan ook weer met je moeten verrekenen als je het heel zuiver zou doen. Dat is praktisch gezien niet uitvoerbaar, dus daarom vaak een eenvoudige en uitvoerbare berekening.
Daarnaast is het ook zo dat je werkgever geen mogelijkheid heeft om meerkosten door te belasten zoals een hogere brandstofprijs, meerverbruik of meer kilometers. En die meer kilometers kunnen ook ontstaan omdat jij die auto meer gebruikt voor privé doeleinden.
Het is dus hier een kwestie van een beetje nemen en geven. Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.

Barend Lambrechtsen
BV koopt auto maar DGA gebruikt 100% prive 17743 Jason on 7/3/14
Beste Jason,

de constructie zoals je hierboven omschrijft is inderdaad mogelijk. Je gebruikt de BV slechts om het contract te kunnen verkrijgen. Als je vervolgens fiscaal consequent handelt en alles in privé betaald heb je inderdaad geen bijtelling en kun je de zakelijke kilometers gewoon declareren.
Het is wel echt zaak dat je met je accountant dit goed aftimmert, dat vrijwaart jezelf ook van een stuk discussie.
Je kan ook meerdere auto's als zakelijke activa hebben dat is geen probleem, zelfs niet als je meer dan 1 auto ook privé gebuikt. Overigens vindt de fiscus een tweetal auto's voor één DGA vaak wel "voldoende". Waar de fiscus kippenvel van krijgt als je één van die 2 auto's zonder bijtelling rijdt en ander wel met privé gebruik kenmerkt. De fiscus heeft de ervaring dat de DGA met zijn rittenlijsten dan wel eens wat heen en weer schuift. Dat geeft rode vlekken in de nek bij de inspecteur. Zeker als je dan met die "privé" auto weer kilometers declareert.

Kun je wat met dit (late) antwoord?

Vriendelijke groeten

Barend Lambrechtsen
Toewijzing auto uit wagenpark 15352 Dennis on 31/7/13
Beste Dennis,

of je juridisch een sterk punt hebt is met name afhankelijk van wat in de autoregeling staat. Indien daarin afgesproken is dat de werkgever het recht heeft je een auto in de pool aan te bieden alvorens je een nieuwe mag bestellen dan heb je weinig verhaal. Zeker als de bijtelling van de vervangauto lager is dan wat je nu moet bijtellen, iets wat Willem ook al aangaf. Mijn inziens kan de werkgever je niet zo maar verplichten meer te gaan bijtellen dan in je huidige situatie. Wat de werkgever ook niet kan is je laten betalen voor een voor jouw situatie een onbruikbare auto, denk aan een een 2 zits cabrio terwijl een een 4 zits auto gewent bent, of een auto met zo weinig trekvermogen heeft dat je bijvoorbeeld niet meer met je caravan op vakantie kan gaan.
Op dit moment, zal een rechter ook rekening houden met de financiële consequentie voor jouw in relatie tot de "extra kosten" die de werkgever moet maken om een ter beschikking staande functionele auto te moeten afkopen om een nieuwe, conform je (fiscale) wensen, te bestellen. Ik zeg niet dat je onredelijk bent in je vraag, maar het is de vraag of de rechter dit billijk zal vinden in de huidige economische tijd.
Advies: eerst de autoregeling nog eens napluizen, staat er nergens in dat je een de werkgever het recht heeft een auto toe te wijzen, zou ik met dat punt nog eens naar je werkgever gaan om verhaal te halen. Een rechtszaak heeft meer kans van falen dan slagen denk ik in deze case.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen