Zakelijk uitlenen auto buiten bijtelling
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-10 of 10
Apr 6th 2012, 20:59 | |
2592 JHLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 1 |
Bij mijn werkgever is het gebruikelijk om leaseauto's beschikbaar te stellen aan collega's die bijvoorbeeld een zakelijke rit moeten maken. Dit geldt ook voor mijn leaseauto. Omdat ik mijn auto buiten de bijtelling houd vraag ik me af of de fiscus het accepteert als er (zakelijke) ritten gemaakt worden met mijn auto terwijl ik niet de bestuurder ben. Het overleggen van mijn agenda heeft dan bijvoorbeeld geen zin of als die collega het leuk vind om bij IKEA te aan lunchen kan dat voor grote problemen zorgen. Is hier iets over bekend? Ben ik verantwoordelijk voor het gebruik van mijn leaseauto (in relatie tot de bijtelling en naheffing) als mijn werkgever mij verplicht om de auto beschikbaar te stellen? Groet, JH |
Apr 14th 2012, 12:17 | |
943 BarendLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
Beste JH, Wat je werkgever doet is heel erg van deze tijd en dus maatschappelijk gezien toe te juichen. Maar je hebt gelijk dat de fiscus jouw rittenstaat gaat opvragen als er een controle bij de IKEA plaatsvindt. Dus wat MOET er gebeuren om te voorkomen dat de lunch van je collega je € 7.000 gaat kosten (25% van de gemiddelde waarde van een leaseauto). Je zult er voor moeten zorgen dat je aan kan tonen dat je auto in een bepaalde periode echt niet tot je beschikking staat. Dat betekent dat er een formulier moet komen waar jij, je werkgever en je collega op tekenen dat de auto van gebruiker wisselt en dat met datum, tijd en kilometerstand. Daarnaast is het verstandig om zaken te regelen als een beschrijving van de staat van je auto (krassen, deuken, hoeveelheid brandstof) om te voorkomen dat je aansprakelijk bent voor bijvoorbeeld eigen risico als je collega er een kras op rijdt, of bijvoorbeeld een lekke band. En het is aan te raden om dit integer te doen. Het wordt pas een echt fiscaal circus als jij met een auto van een collega op hetzelfde moment gaat shoppen bij de meubelboulevard en die rittenstaten door de fiscus naast elkaar gelegd gaan worden. Dan is er geen taart voor jullie, want dan zullen alle rittenstaten van alle collega’s die geen privé gebruik hebben met hun auto overlegd moeten worden, en dat is voor de collegiale sfeer vast een domper. Succes met de overwegingen Barend Lambrechtsen Lid en adviseur VAvdZ |
Jun 5th 2012, 10:42 | |
8026 TLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Hallo, Ik heb een vergelijkbare situatie. Mijn collega wil met mijn auto op vakantie omdat ik een diesel rij. Hij heeft wel bijtelling en ik niet. We gaan gelijk op vakantie. Hij wil dus met mijn auto en ik ga met mijn privé auto (oldtimer uit 1983). We willen de auto's op het werk omwisselen, en ik zal dus met zijn auto naar huis rijden, en na mijn vakantie weer op het werk omwisselen. Mogelijk ook dat ik mijn (ambulante) werk in het land met zijn auto moet doen voor een paar dagen. Ik ga echt niet met zijn auto privé rijden, want ik ga dat risico niet nemen om die € 7000,= , bovendien heb ik een mooie privé auto :-) Hij heeft dus geen ritten registratie. Dus te bewijzen wat ik rij met zijn auto kan ik niet. Of moet ik de ritten van mij met zijn auto in mijn registratie opnemen? Bij voorbaat bedankt voor uw reactie. Vriendelijke groeten T.W. |
Jun 5th 2012, 13:38 | |
943 BarendLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
Beste heer T.W., Ook hier geldt dat er van de inname van zijn en uw auto een rapportje moet worden gemaakt, waarin de datum inname en de datum weer terug in gebruik bij de oorspronkelijke gebruiker, "de staat" (dwz evt schades en krassen) van de auto en de exacte kilometers in vermeld staan. De werkgever moet hieraan mee willen werken omdat hij verantwoordelijk is voor het juist afdragen van de loonheffing, betrekking hebbend op het privé gebruik. Dat betekent dus ook dat uw collega over de fiscale waarde van uw auto in de vakantieperiode moet bijtellen (en de werkgever dat dus moet verwerken in de loonadministratie). U moet in de tussenliggende periode de kilometers bijhouden die u in zijn auto rijdt. En die kilometerstanden moeten weer overeenkomen met het inname rapport. Nu komt de volgende vraag bij me op die misschien wat relativeert. Uw collega die bijvoorbeeld 3.000 km rijdt zal daarmee een voordeel behalen van circa 6 ct/km op brandstof. Dat is ongeveer netto € 180. Daarvoor krijgt hij in de vakantie periode een hogere bijtelling en er wordt veel gevraagd aan energie en moeite bij de loonadministratie. Waarmee ik aan wil geven dat ik me voor kan stellen dat er werkgevers zijn die hier niet voor voelen. Succes ermee, en wat voor leuke oldtimer rijdt u dan zelf? Vriendelijke groeten Barend Lambrechtsen Adviseur VAvdZ |
Jun 5th 2012, 19:07 | |
8026 TLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Hallo Barend, Dat is een snelle reactie. Hier volgt mijn reactie. De inname is niet zo een probleem, zo een rapportje is snel gemaakt, en een eventuele schade wordt voor beide op dezelfde wijze afgehandeld. Maar je heb gelijk, de hele administratie die erbij komt is de moeite niet waard. Het gaat niet door, ik word al gek van de rittenregistratie, dus we gaan dit niet nog eens erbij doen. Vraag je schrijft :
Hij hoeft over die periode toch niet over 2 auto's bijtelling betalen? Of wel? Ik rijd zakelijk een hele mooie Citroën DS4 diesel. Mijn collega wil niet alleen vanwege de diesel met mijn auto rijden, maar ook om met de DS4 een vakantie 'duurtest' te doen. Privé rij ik al bijna 5 jaar met een Toyota Landcruiser 4WD uit 1983. Ik heb hem helemaal opgeknapt. Ik heb toen bewust de keuze gemaakt om niet privé te rijden met de auto vd zaak en privé een goede auto te kopen. Ik rij met vakantie erbij ongeveer 7000 tot 8000 km per jaar privé. Dus is het zonde om dan 250 tot 300 euro per maand te betalen. Ik ben voor mijn privé auto hooguit de helft kwijt. Ik rij zakelijk geen woon werk, ik rij door het hele land voor mijn werk. Daarom volg ik de toekomst plannen op de voet. Want het zou voor ons netto dus die 250 tot 300 euro kosten. En ik wil helemaal geen auto van de zaak privé hebben. Misschien wat gek, maar de auto is een stuk gereedschap voor mij. Ik betaal toch ook geen bijtelling over mijn laptop of mijn tas van mijn laptop. Of nog erger, mijn collega's op kantoor betalen toch ook niet voor hun bureau op kantoor of de telefoon die op hun bureau staat. Dat komt omdat ze die niet privé gebruiken. Ik gebruik mijn auto ook niet privé want ik heb privé een mooie auto. Ik word nu al gestraft omdat ik een zware administratie moet voeren. Word ik straks nog zwaarder gestraft met een kosten post van een paar honderd euro.? Deze discussie hoort mss niet in deze topic, maar ik liet me even gaan. Vr gr T.W. |
Jun 7th 2012, 09:23 | |
943 BarendLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
Beste T.W., het is inderdaad een ding die bijtelling over het woon werk verkeer. Daar is gelukkig het laatste woord niet over gesproken. Het was overigens in het verleden al wel zo, ik meende tot aan 2004, maar toen had je ook wer gedifferentieerde bijtelling. Nu wil de overheid weer terug naar het oude systeem, maar vergeten de gedifferentieerde bijtelling, dus naar je werkelijk gebruik. Dat is dan weer een doorn in het oog voor alle belangen groepen zoals natuurlijk de Vereniging Auto van de Zaak maar ook de VNA. En het is ook daadwerkelijk mogelijk om over 2 auto's bij te moeten tellen. Bijvoorbeeld, als hij jouw auto leent en de sleutel van zijn eigen auto thuis heeft liggen dan is er feitelijke dubbele bijtelling, ongeacht of je hem gebruikt. En je hebt inderdaad erg leuke auto's zowel zakelijk als privé. En ik denk dat je privé auto uiteindelijk wel iets meer kost dan je hier suggereert, maar ik zou ook zelf niet verder rekenen, want je hebt nu geoorloofd 2 leuke auto's ter beschikking. Vr Gr Barend |
Jun 9th 2012, 10:14 | |
8026 TLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Hallo Barend, Mijn oldtimer kost als ik het ga uitrekenen mogelijk wel meer dan de helft. Hoewel ik er weinig onderhoud aan heb. En als er iets stuk is dan repareer ik het zelf. (lekker goedkoop). De kosten zijn vaak het mooier maken. Nieuwe bekleding. Overgespoten etc. Bedankt voor je reacties. T.W. |
Jun 21st 2012, 17:48 | |
9928 MichaelLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Goedemiddag, Ik heb momenteel een auto van de zaak, echter wil ik een andere wagen 1 week gebruiken, welke op naam van het bedrijf staat, omdat daar een trekhaak onder zit Deze wagen wordt echter voor zakelijke doeleinden gebruikt, waar dus de kilometers ook voor genoteerd worden. Hoe kan ik hier gebruik van maken zonder dat de belasting hier problemen mee heeft ? |
Jun 22nd 2012, 23:28 | |
943 BarendLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 41 |
Beste Micheal, je hebt twee mogelijkheden. 1. De auto van de werkgever huren in privé tegen de commerciële huurprijs. Overigens kun je net zo goed een week een auto huren bij een officiële huurder, dan heeft niemand ooit mogelijk gezanik. 2. Je kunt ook twee auto's ter beschikking hebben en daar bijtelling over betalen. Dus dan voor die ene week dubbele bijtelling kan formeel gezien ook. Fiscaal het zekerste is gewoon een auto via een ander kanaal betrekken. Dan is alle schijn van oneigenlijk gebruik uit de wereld. Ik zou het risico voor één week niet nemen. Succes met de overweging Barend Lambrechtsen |
Jun 23rd 2012, 10:24 | |
9928 MichaelLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Helder ... Bedankt Barend! Ps: Neem de gok zeker niet |
Displaying 1-10 of 10