Cruisecontrol gevaarlijk
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-5 of 5
Aug 8th 2014, 05:34 | |
beheerAdministrator Total Topics: 13Total Posts: 50 |
Cruisecontrol op de A2 waar iedereen op drie banen 100 km per uur gemiddeld probeert te rijden levert vaak gevaarlijke situaties op. Aldus dat vertellen berijders ons regelmatig. Wat is uw ervaring? |
Aug 8th 2014, 12:34 | |
13502 MarcoLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 2 |
Ik rij dagelijks het traject Utrecht / Amsterdam en vooral in de spits is het erg hinderlijk. het rijden op cruisecontrol veroorzaakt regelmatig lastige situaties dat doordat mensen allemaal met 1 a 2 KM verschil de eerste 3 banen bezet houden. Zelf heb ik de max (107) maar opgezocht van men cruisecontrol en blijf ik op de 4e rijbaan hangen om op die manier lastige situaties te voorkomen. uiteraard wil ik waar mogelijk terug naar de 3e of 2e rijstrook maar die mogelijkheden zijn zeer klein. en het verkeersbeeld wordt er ook niet veel beter op. mijn inziens trajectcontrole afschaffen zodat de angste voor bekeuringen kleiner wordt en je meer variatie krijgt in snelheden. (80 / 110) max naar 130 op dit stuk zou helemaal mooi zijn daar het absurt is om op een 5 baans weg max 100 aan te houden waar je vroegen met 2 banen max 120 mocht (24/7) |
Sep 2nd 2014, 15:48 | |
19207 ArthurLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Bij de laatste 3 lease-auto's die ik gereden heb was cruise-control met snelheidsbeperking-optie een selectie criterium. Op de A2 betekent dat dat je kunt voorkomen dat je een bon krijgt door 105 km/uur in te stellen en tegelijkertijd niet krampachtig hoeft te rijden; even het gas loslaten als je te dicht op een voorganger komt en direct weer gedachtenloos intrappen als de ruimte er is. Ik wil niet meer zonder. |
Sep 15th 2014, 19:00 | |
6094 DusreedsLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 3 |
Cruisecontrole gevaarlijk? ja en navigatie ook en telefoons en mp3spelers en autoradio's en grootlicht en roken in de auto en niet te vergeten kleine kinderen achterin en mooie vrouwen of mannen naast je of in een auto naast je......Niet te vergeten bijna alle bestuurders en -sters van een voertuig. :D Volgens mij is cruisecontrole zo makkelijk te gebruiken dat ik het zelfs in de bebouwde kom en in druk verkeer het gebruik om niet per ongeluk te hard te rijden op de brede wegen met 50/70km/uur limiet. het is in principe foolsave:"elke aanraking van koppeling of rem decativeert de CC met je knopjes kan je of tijdelijk uitschakelen of snelheid aanpassen naar boven of beneden of huidige snelheid vasthouden. Wat je wel moet leren is actief spiegelen en snelheidsverschillen inschatten van achteropkomend verkeer om zo te berekenen waar en wanneer iemand naast je zit als je op een langzamere auto afrijdt zodat je niet klem gereden word. Zo kan je op je cruiscontrol blijven rijden in drukker verkeer en toch je afstand op anderen behouden blijft. En dit is zorgt er ook voor dat je onbewust ook weet waar de ruimtes zijn ingeval van een noodsituatie! De meeste mensen kijk pas in hun spiegel als ze hun knipperlicht aan zetten of als ze getuter horen... De A2 is overigens zo vreselijk saai en gaapverwekkend dat cruisecontrole de enige manier is om niet te jojo-en in je snelheid of te hard gaat rijden. (Het activeert ook het gewennigs effect: niet in de gaten meer hebben dat je 100km/uur in een cocon van muziek en luxe voortbeweegt en wel erg lang om je heen blijft kijken als iets wél je aandacht trekt! (eigenschap van de menselijke hersenen). Als iets mij irriteert is het wel de mensen die géén cruisecontrole gebruiken eerst jou inhalen en daarna voor je weer langzamer gaan rijden. Of je langzaam inhalen en net achter je in je "blinde hoek" gaan hangen terwijl je binnenkort naar links moet vanwege een vrachtwagen oid en ondanks dat zij het óók zien gewoon je blijven blokken zodat je of gas moet geven of moet remmen. Daarom rijdt ik uit principe van greencompany bijn altijd daar op de meest linker baan min 1. op precies maximum snelheid gemeten met gps. (+5km bij mijn auto.) Harder mag je niet en als je dat toch wilt kan je er links voorbij.(ook de eikels met blauwelampjes en geen gele auto...;-P) Als het heel stil is op de A2 en nauwelijks iemand in de buurt wil ik nog wel eens uit pure verveling elke bocht met maximaal rendement nemen dus bocht naar links apac-en op de uiterste linker baan. bocht naar rechts terug apac-en naar de uiterste rechterbaan. (getest: scheelt je exact 38 seconden van Utrecht naar Amsterdam...LOL) Of voor de lol bij elk camerapoortje baantje opschuiven...:-D Je moet wat om actief bij het autorijden te blijven. Wat overigens een zeer kwalijke zaak is is dat de bebording van ALTIJD 100km/uur bij Vinkeveen zeer slecht zichtbaar is en als je in het midden rijdt HALEN je dimlichten bij slechter zicht in het donker of schemer(regen en lichte mist) de borden aan de zijkant niet eens. Bij het rijden over een brede weg 5 rijbanen plus brede vluchtstroken is de algemene verlichting van een auto onvoldoende breed om de reflectie van de bebording te activeren. (rijdend over de midden baan is links en rechts de lichtbundel niet tot aan de berm en dus onmogelijk de bebording goed leesbaar te maken. De rijstrookbreedte is op autosnelwegen in principe 3,50 meter. Dus links en rechts is er minimaal 3 keer 3,50m (2 rijstroken plus vluchtstrook)is 10,50meter zijwaardse lichtbundel nodig om een verkeersbord te laten reflecteren en dus zichtbaar te maken. Zoals in een duitse schematische tekening te zien is schijnt een lichtbundel niet meer dan maximaal 2 rijbanen naar de zijkant. Gezien BAWB: Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden 6. De waarneembaarheid van verkeersborden moet dag en nacht verzekerd zijn. 7. Borden worden zodanig geplaatst dat zij het zicht op het verkeer of op verkeerstekens niet belemmeren. Of te wel WAAROM worden de matrixborden op die plek niet dag en nacht aangelaten met 100km/uur bord er op zoals op de A10? minder dan 30km/uur te hard op de snelweg is net geen officiele registratie maar wel dikke vette prent. KASSA. De klassieke geld fuik voor niets vermoedende rijders na 19:00 op een bijna verlaten 7baans landingsbaan. Nóg een reden om erg veel cruisecontrole te gebruiken..... |
Sep 17th 2014, 07:09 | |
13761 Wim keesLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 4 |
Ik rij de A2 altijd met cruisecontrol. Ik vindt het heerlijk relaxed rijden en als mijn voorganger iets zachter gaat nou dan een minnetje eraf of soms een plusje erbij. Als je niet te dicht op elkaar rijdt en niet zit te pielen met je smartphone (helaas moeten we constateren dat dat veel te veel het geval is ) dan is er niets aan de hand. |
Displaying 1-5 of 5