156 W.
Joined: | Fri, Feb 4th 2011, 14:38 | Total Topics: | 0 | Roles: | Lid Vzr |
Last Login: | Wed, Jun 29th 2011, 22:35 | Total Posts: | 2 | Moderates: | N/A |
Latest Posts
Topic | Author | Posted On |
---|---|---|
Meningen en Ideeën | 1012 Team | on 7/2/11 |
@Roel: afschrijven op de 'actuele waarde' van een auto hoeft niet echt moeilijk te zijn hoor. De overheid is heel handig in het verzinnen van allerlei vereenvoudigde rekenregels. Dat doen ze met de BPM toch ook. Het zou me wat moois zijn als je minder bijtelling betaalt omdat je auto niet goed (lees : schadevrij) meer is. Dan gaat iedereen in opgelapte wrakken rijden (ik overdrijf het nu even). Maar lineair 8 % per jaar afschrijven (ik noem maar een percentage hoor, en dan misschien de eerste paar jaar niet afschrijven) , of een rekenregel op basis van de koerslijst, dat is allemaal wel automatisch te berekenen hoor. Maar ja, de overheid zoekt centjes, dus als de grondslag van de bijtelling omlaag gaat zal he percentage wel hoger worden. Wordt het allemaal nog niet redelijker, en de Bovag helemaal zwaar tegen, want dan wil er niemand meer in een NIEUWE auto van de zaak rijden. En dat is wel een hele heftig lobby groep met veel invloed. Het idee van een staffel, of voor mijn part een bedrag per km (aan de hand van een kloppende kilometer administratie), dat lijkt me prima, maar wel het woon werk verkeer als privé aanmerken, (voor woon werk verkeer naar vaste werk adressen, voor service monteurs en vertegenwoordigers ed zou dat zeer onbillijk zijn) , om zo wat tegen de files te doen. |
||
Meningen en Ideeën | 1012 Team | on 4/2/11 |
Ik vind de bijtelling voor bestel (grijs kenteken) auto's onevenredig hoog. Ik rijd meteen mercedes Vito, twee zitplaatsen, geen schot, en bijna alles wat in een moderne personenauto standaarduitrusting is, is een optie in de bestelbus. Zijruiten links en rechts, om de dode hoek te verkleinen, wat weer omvergereden fietsers, motorrijders en kleine autootjes bij het invoegen enzo scheelt, betaal je bij aanschaf, en vervolgens krijg je ook nog bijtelling over de aanschaf, BPM en BTW. Kortom, je betaalt alles dubbel. In 10 jaar heb ik de auto dus één maal bij aanschaf betaald, en nog ruim een keer aan IB. (ik rijd zo'n 12.500 km per jaar, dus technisch gesproken kan die bus nog wel 10 jaar mee, als hij voor die tijd niet doorgerot is). Nieuwe auto's zijn misschien wel minder vies, maar het bouwen van een 'schone' auto kost ook veel energie en levert veel uitstoot en afvalwater op. Een goed onderhouden iets oudere auto is NETTO waarschijnlijk minder vervuilend dan steeds in het laatste 'schone' model willen rijden, omdat dat goedkoper voor de eigen portemonnee is. Dus de bijtelling afhankelijk maken van de 'straatwaarde' van de auto lijkt mij een goed plan. Mijn bus is nog BPM vrij, maar ik ben echt geschrokken van de bijtelling die ik zou krijgen als ik weer een vergelijkbare bus terugkoop, met bijrijders airbag, comfortabele stoelen, airco, zijruiten, kortom al die dingen die in een personen auto standaard zijn. Voor een rammelende bus betaal je meer bijtelling dan voor een zoevende bolide. Er is een tijdje een regeling geweest van 10 % voor een 'echte bestelbus' (twee zitplaatsen, veel laadruimte), en dat is ook de hoofdfunctie van mijn auto. Ik zit nu eigenlijk op het punt dat het voordeliger lijkt te worden om voor de 5.000 km die ik per jaar privé rijdt een extra auto er bij te kopen. Dat lijkt me ook niet tof voor het milieu. Ik denk echt dat de bijtellingsregeling zijn doel voorbij geschoten is. Een ander punt is: maak de bijtelling afhankelijk van het aantal gereden (privé) kilometers , INCLUSIEF woon werk verkeer. Want zolang ver van het werk wonen niets extra kost lossen de file's echt niet op hoor, al asfalteer je 2 km breed . File's, de mensen vinden het prachtig, ze staan er voor in de rij! Als het in de rij staan echt geld gaat kosten wordt dat misschien iets minder, en met al het (nodeloze) woon werk verkeer van de weg kan het noodzakelijke verkeer beter doorrijden. met vr. gr. W. |