Naheffing ja of nee ivm grotere velgen
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-4 of 4
Dec 21st 2013, 11:28 | |
15970 SimonLid Vzr Total Topics: 2Total Posts: 3 |
Ik heb een discussie intern op het werk mbt de bijtelling en grotere velgen. Ik heb een auto besteld (14%) met 18 inch velgen echter worden deze na ter naam stelling gemonteerd. Volgens de lease maatschappij kan de belastingdienst de auto achteraf weer herwaarderen kwa co2 uitsoot en zou ik evt een naheffing kunnen krijgen. Mijn werkgever gaat nu mee in het verhaal van de lease maatschappij dit betekent dat ik geen 18 inch velgen kan nemen terwijl het voor de werkgever niks uitmaakt echter willen zij niet aansprakelijk zijn ! Na enige telefoontjes met de belastingdienst kreeg ik te horen dat de percentage van 14% gehandhaafd blijft na de ter naamstelling over een periode van 60 maanden na de 60 maanden wordt de auto weer hergewardeerd, het rare van het verhaal is dat ik wel een trekhaak mag na ter naamstelling van de leasemaatschappij, dit zou dan ook niet mogen gezien de belastingdienst geen onderscheid maakt in accessoires trekhaak, velg of wat dan ook. Mijn vraag is nu als de fiscus de wet wijzigd mbt de bijtelling kan ik dan een naheffing krijgen zoals de leasemaatschappij zegt of blijft de 60 maanden gehandhaafd zoals de belastingdienst aangegeeft. Ik ben van mening dat de huidige auto's die al op ter naamstelling staat niet een naheffing kunnen krijgen alleen nieuwe auto's die op ter naamstelling woorden gezet vallen dan onder de nieuwe wet. Wie heeft hier antwoordt op. Ik denk dat wat ik heb doorgekregen van de belastingdienst geldt echter gaat mijn werkgever mee in het verhaal van de leasemaatschappij en hoe moet ik hiermee omgaan naar mijn werkgever toe deze willen niet informeren bij de belastingdienst. |
Jan 5th 2014, 22:49 | |
17481 WalterLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 8 |
" Ik ben van mening dat de huidige auto's die al op ter naamstelling staat niet een naheffing kunnen krijgen alleen nieuwe auto's die op ter naamstelling woorden gezet vallen dan onder de nieuwe wet." Dit klopt. Echter als je als gebruiker bewust de belasting voordelen misbruikt. Je koopt een 14% of 20% auto en brengt wijzigingen aan die de uitstoot verhogen, dan kan je een naheffing krijgen. Als blijkt dat bij controle een 20% auto een chip heeft gekregen om het vermogen te verhogen is dit in strijd met de wetgeving voor laag belaste auto's. Grotere velgen 'kunnen' invloed hebben. Sommige dealers verkopen deze auto's om deze reden ook niet met andere velgen. bv de vorige BMW 320d in 20% stond op 16"velgen die niet verwisseld mogen worden voor 17"of groter. Of dit echt zal leiden tot naheffing.... Er is geen controle op. Je kan het bevestigen richting je lease maatschappij dat jij het risico neemt. |
Feb 15th 2014, 14:05 | |
2320 JanLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 40 |
@Walter, het is geen kwestie van 'geen controle' maar van een wettelijke regeling die de bijtelling vaststelt op basis van de CO2-uitstoot bij de tenaamstelling. De bijtelling wordt wettelijk niet aangepast bij latere aanpassingen. Voor de BPM kan dat overigens wel (bij chiptuning binnen 3 jaar na kentekenreg.) |
Feb 27th 2014, 13:43 | |
15970 SimonLid Vzr Total Topics: 2Total Posts: 3 |
@Walter het verhaal dat jij omschrijft klopt niet helemaal, Ik heb vandaag van de belastingdienst een brief ontvangen dat als men na tenaamstelling grotere velgen monteert men geen naheffing krijgt, de auto moet wel voor tenaamstelling voldoen aan de 14% regeling. Als de auto na ternaamstelling grotere velgen krijgt of andere spoilers of wat dan ook die de CO2 beinvloed dan krijgt men geen naheffing. Zelfs voor chiptuning kan men geen naheffing krijgen in de bijtelling echter kan men wel een naheffing krijgen op de BPM mbt chiptuning echter zal die niet bij de rijder worden belast maar aan de eigenaar van de auto, de lease maatschappij dus. Als de auto voor tenaamstelling grotere velgen krijgt af fabriek dan voldoet hij niet aan de 14% en zal de bijtelling naar 20 of 25% gaan. Een goed voorbeeld is de Ford Focus wagon deze kan geleverd worden af fabriek met een electr. trekhaak, De auto voldoet tijdens tenaamstelling nog steeds aan de 14% echter mag men maar 300 kilo trekken. Ga je meer dan 300 kilo trekken dan kan je een naheffing krijgen omdat de auto dan niet voldoet aan de eis van tenaamstelling. Je kan ook kiezen om voor tenaamstelling geen trekhaak te nemen en na tenaamstelling een trekhaak te monteren dan mag je trekken tot het maximale gewicht (boven 300 kilo) en behoud je gewoon je 14% bijtelling zonder naheffing. Het is krom maar waar. |
Displaying 1-4 of 4