19 cent ter discussie
Log hier in om te reageren of een onderwerp aan te maken.
Displaying 1-9 of 9
Feb 29th 2012, 10:18 | |
1012 TeamLid Vzr Total Topics: 4Total Posts: 62 |
De 19 cent onbelaste kilometervergoeding staat ter discussie in de Tweede Kamer. VAVDZ sprak zich eerder uit over het feit dat de onbelaste kilometervergoeding te laag is om alleen al de variabele kosten van het autorijden te kunnen betalen. Werkgevers zijn geneigd de hoogte van deze belastingvrije kilometervergoeding ook daadwerkelijk te gebruiken richting werknemers. Als een werknemer in een eigen auto wil rijden in plaats van in een leaseauto, komt de rekensom vaak nadelig uit. VAVDZ pleit juist voor een hogere onbelaste kilometervergoeding, om flexibilisering in mobiliteitsbudgetten te stimuleren. Wat is jouw mening? |
Mar 2nd 2012, 13:09 | |
1619 OscarLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
0,19 daar kom je toch al helemaal niet mee uit? Dan gewoon maar een leasebak en onbeperkt prive rijden. Links- of rechtsom je wordt gewoon genaaid door de fiscus. Dus inderdaad verhogen en zeker niet verlagen. |
Mar 2nd 2012, 13:34 | |
222 StefLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Die 19 cent is natuurlijk al heel lang een lachertje want daar kun je tegenwoordig nauwelijks nog de brandstof mee betalen (onderhoud en afschrijving al helemaal niet) In de fiscaliteit hoor ik dat wij de hypotheekrenteaftrek moeten schrappen omdat we daarmee uniek zijn in Europa?!?. What about the BPM? daar zijn we ook uniek in! Terug naar de kilometervergoeding, in de ons omringende landen zijn die aanzienlijk hoger (Belgie ca. 34 cent en telkens aangepast aan de brandstofprijzen) Voorts kennen Belgie en Duitsland een bijtelling die slechts een fractie is de tarieven in Nederland en zijn de auto's ook nog fors goedkoper. Bij ons kleine bedrijf hebben we nu zo de pest in dat we aan twee alternatieven denken. Ofwel een 25 jaar oude Mercedes S op LPG (geen wegenbelasting) en bijtelling over de dagwaarde. Ofwel een Prius Plug-in/Opel Ampera, rijdt als een gewone auto, wordt beschouwd als elektrisch dus geen BPM, geen wegenbelasting en 0% bijtelling. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan |
Mar 2nd 2012, 13:37 | |
3132 EricLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 2 |
Helemaal met Stef eens! Vooral de verschillen met omliggende landen. En ons geld maar naar Griekenland sturen! Als de autokosten omhoog gaan gaat de bijtellling van 22 naar 25%, maar de kilometervergoeding omlaag????? Typisch overheid! |
Mar 2nd 2012, 13:38 | |
4272 martinLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Zeker niet verlagen. Het kan nu al niet uit, en als je "verplicht" bent met de auto naar je werk te komen en ook nog tijdens werktijd zakelijke km moet maken kost het je alleen maar meer! |
Mar 2nd 2012, 13:39 | |
6336 FerryLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
25 jaar geleden werd er 0,60 (gulden tijdperk) cent vergoed. Dat was al fors meer dan de € 0,19 van nu. Zeker met de huidige torenhoge brandstofprijzen is het al onvoldoende om inderdaad alleen de variabele kosten te kunnen dekken! Het is de hoogste tijd voor een forse verhoging van de onbelaste vergoeding. De zakelijke km’s zijn zakelijk en de privé km's zijn ook privé. Dat betekent dat je privé wel even nadenkt voor je ergens heen rijdt, in tegenstelling tot de lease rijder die privé stad en land af rijdt want hij betaald immers een vast bedrag aan vergoeding ongeacht de hoeveelheid km's. Uit milieu oogpunt gesproken… |
Mar 2nd 2012, 13:42 | |
3132 EricLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 2 |
Dan ook nog net de autoweek doorgebladerd en daar wordt onze belachelijke bijtellingsregeling nog verdedigd ook door Roy Kleijwegt in zijn stuk op pagina 23. Hij zou toch beter moeten weten. Voor de netto kosten van de bijtelling kun je zowat een taxi bellen! |
Mar 2nd 2012, 16:20 | |
996 EdwinLid Vzr Total Topics: 0Total Posts: 1 |
Ik ben een consultant met veel wisselende opdrachtgevers. Reizen met het OV heeft mijn voorkeur maar kan lang niet altijd. Om die reden heb ik een jaar geleden de leaseauto verruild voor een eigen auto zodat ik elke keer kan kiezen. Dit is met de huidige 19ct regeling al niet kostendekkend, maar bespaar op bijtelling. Een verdere 'aanscherping' van de 19ct regeling zal in mijn geval kunnen leiden tot een andere overweging: toch weer lease, alles met de auto en dus potentieel meer vervuiling en meer filedruk. Dit lijkt me precies het tegenovergestelde van veel andere gestelde ambities. Maar misschien is mijn situatie wel uniek. Andere (grotere) werkgevers bieden natuurlijk al wel leaseauto's icm NS Business Cards. Misschien moet de overheid meer energie steken om dit bij alle werkgevers mogelijk te maken dan in de eerste plaats de werknemers weer 'te pakken'. |
Mar 5th 2012, 10:40 | |
3933 MichielLid Vzr Total Topics: 1Total Posts: 4 |
De naam "Kilometervergoeding" zegt het al: het is een vergoeding voor gemaakte kosten. Daar wordt door niemand winst op gemaakt er dus hoort er ook geen belasting op geheven te worden. Kijk maar eens wat je reëel kunt rijden voor 35 à 40 cent, niks bijzonders hoor. Maar ook bij werkgevers heerst een rare reflex: "wij vergoeden 19 cent want dat mogen we belastingvrij betalen". Ook onzin natuurlijk want los van de belastingregels zouden ook werkgevers een realistische vergoeding moeten betalen. Okee, boven de belastingvrije grens wordt het iets gecompliceerder maar de hoogte van de vergoeding is vrij voor iedere werkgever. |
Displaying 1-9 of 9