Wat is volgens de Belastingdienst het onderscheid tussen zakelijke en privé kilometers? Lees het hier!
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Als u uw privékilometers maximeert op 500 kilometer, om bijtelling te voorkomen, dan is het van belang te weten wat precies zakelijke kilometers zijn.
Zakelijke kilometers zijn kilometers die u voor uw werk rijdt. Hoewel dit logisch klinkt, zijn er wel grijze gebieden, waarover wij in overleg met de Belastingdienst helderheid proberen te krijgen.
De Belastingdienst heeft ons aangegeven de volgende criteria te hanteren om te bepalen wat zakelijke kilometers zijn:
Voor de werknemer
Had de werkgever (inhoudingsplichtige) voor deze kilometers een onbelaste vergoeding van € 0,19 kunnen geven als de werknemer zijn eigen auto had gebruikt? De werkgever mag dat doen als de kosten gemaakt zijn ter behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking of als de vergoedingen naar algemene maatschappelijke opvattingen niet als een beloningsvoordeel worden ervaren. Het beleid van de werkgever is hierbij een belangrijke maatstaf, waarbij het echter niet zo mag zijn dat werkgever en werknemer pretenderen dat er sprake is van een "onkostenvergoeding" terwijl in werkelijkheid bedoeld wordt dat de werknemer een gunst of een beloning krijgt van de werkgever.
Voor de ondernemer
Voor een ondernemer wordt de reis met zijn auto van de zaak als zakelijk aangemerkt als hij of zij de kilometers ten behoeve van zijn onderneming aflegt. Om te beoordelen of de kilometers zakelijk zijn, is het antwoord op de volgende vraag van belang: Zouden deze kilometers voor een bedrag van € 0,19 per kilometer niet tot de winst behoren (en dus ondernemingskosten zijn) als de ondernemer zijn eigen auto had gebruikt? De ondernemer moet aannemelijk maken dat de rit is gemaakt uit zakelijke overweging. Hierbij is wel enige nuancering op zijn plaats: er is geen sprake van ondernemingskosten in een situatie waarin tussen de kosten en het nut ervan een zodanige wanverhouding bestaat, dat geen redelijk denkend ondernemer kan volhouden dat zakelijke belangen hebben geleid tot de kosten of dat geen redelijk denkend ondernemer zo gehandeld zou hebben.
In een rechtzaak over "79 x per jaar naar de golfbaan met de zakenauto" maakte een ondernemer het wel heel bont. De ondernemer betaalde namelijk geen bijtelling over zijn zakenauto. Daarvan zegt de rechter dat 79 x naar de golfclub niet meer aangemerkt kan worden als alleen maar zakelijke kilometers, omdat het gemiddelde 11 golfbaanbezoeken per jaar is. Daardoor werden alleen de eerste 11 golfbaanbezoeken als zakelijk aangemerkt en moest de ondernemer alsnog de bijtelling betalen. Lees HIER het uitgebreide verslag van deze rechtszaak.
In ieder geval geldt:
- kilometers voor noodzakelijk onderhoud zijn zakelijk
- kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijk
Kilometers voor noodzakelijk onderhoud zijn zakelijk
De Belastingdienst noemt hier nog wel het volgende hilarische voorbeeld als uitzondering: Een directeur-grootaandeelhouder heeft de beschikking over een oldtimer op naam van zijn BV. Ter voorkoming van stilstand en daardoor schade aan de oldtimer acht hij het wenselijk om regelmatig zomaar een ritje met de auto te maken en deze ritten als zakelijk aan te merken. Dit soort ritten worden door de fiscus niet als zakelijk aangemerkt.
Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijk
De zogenaamde "lunchkilometers" zijn zowel in hoger beroep als bij de Hoge Raad als zakelijk aangemerkt. Er kan nu definitief gesteld worden dat woon-werk kilometers, ongeacht het aantal keren per dag, als zakelijk aangemerkt worden.