Lees hieronder hoe de rechter komt tot het oordeel dat lunchkilometers zakelijke kilometers zijn.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Omschrijving case:
De berijder, een directeur-grootaandeelhouder, rijdt met een auto van de zaak gewoonlijk naar huis om te lunchen en in voorkomende gevallen ook zakelijke werkzaamheden te verrichten. De afstand woon-werkverkeer was 2,6 km. De dga hield een sluitende rittenadministratie bij. In privé had hij de beschikking over een andere personenauto.
Uitkomst 1:
De rechtbank stelt vast dat in de wettelijke regeling voor de auto van de zaak in de loon- en inkomstenbelasting geen definitie of nadere uitwerking van woon-werkverkeer is opgenomen. Daarom vindt de rechtbank de passage in de wetsgeschiedenis maatgevend, waarin is aangegeven dat de frequentie van het woon-werkverkeer niet van belang is.
Dit leidde ertoe dat de kilometers van de lunchritten niet meetellen voor het maximaal toegestane privégebruik van 500 kilometer op jaarbasis. Op basis van de door de dga bijgehouden rittenadministratie bleek dat zijn privégebruik minder dan 500 kilometer per jaar was en dat loonbijtelling daardoor niet aan de orde was. De rechtbank vernietigde daarom de naheffingsaanslagen.
Uitkomst 2 (hoger beroep):
De Belastingdienst heeft hoger beroep aangetekend en ook deze procedure verloren. Het hof constateert dat de rechtbank op basis van goede gronden een beslissing genomen heeft. Het hof voegt eraan toe dat in de politiek in 2002 en in 2006 juist is aangehaald dat woon-werkverkeer uitdrukkelijk als zakelijke kilometers gelden om het administreren van bijtelling te vereenvoudigen.
Uitkomst 3 (cassatie):
De Belastingdienst heeft op 22 december 2010 laten weten dat zij in cassatie is gegaan naar aanleiding van de uitslag van het hoger beroep. Op 11 november 2011 is bekend geworden dat de Belastingdienst ook deze zaak verloren heeft.
Conclusie: woon-werkkilometers mogen definitief als zakelijk beschouwd worden, ongeacht de reden of het aantal ritten tussen wonen en werken.
Bronvermelding:
LJN BJ5560, Rechtbank Arnhem, AWB 08/5324 uitspraak van 14 juli 2009
Hoger beroep 09-00302, Gerechtshof Arnhem, inzake AWB 08/5324 uitspraak van 2 november 2010